Liikenneviraston vuosittainen kilpailutuskierros maanteiden päivittäistä hoitoa koskevista urakoista on ratkennut. Urakoitsijoiden markkinaosuuksiin ei tullut merkittäviä muutoksia. Kilpailutusvuorossa oli tänä vuonna 12 alueen urakat eri puolilta Suomea.
Nyt kilpailutetut alueet menivät kolmelle urakoitsijalle, jotka vastasivat niistä aiemminkin, tosin hieman eri järjestyksessä. Destia Oy voitti seitsemän urakkaa, YIT Rakennus Oy neljä ja NCC Roads Oy yhden. Markkinaosuuksiin ei tullut suuria muutoksia, vaikka Destia Oy saikin yhden lisäurakan.
Alueurakoiden keskeisiä tehtäviä ovat talvikunnossapito, sorateiden pinnan hoito, viher- ja puhtaanapitotyöt, erilaisten varusteiden ja laitteiden kuten liikennemerkkien kunnossapito sekä päällysteiden paikkaukset. Hoitotöiden valvonnasta vastaavat Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset.
Urakat luokitellaan vaativuutensa mukaan erittäin vaativiin, vaativiin ja perusurakoihin. Tänä vuonna kilpailutettavana ei ollut yhtään erittäin vaativaa urakkaa, vaativia ja perusurakoita oli kumpiakin kuusi. Urakoiden kesto on pääosin viisi vuotta, kaksi tämänvuotista kuitenkin jatkuu seitsemän vuotta. Urakkakausi alkaa lokakuussa.
Kireä kilpailu
Kilpailu oli pääosassa urakoita kireää tai jopa erittäin kireää. Tiukimmassa kilpailussa tarjoushintojen ero oli vain pari sataa euroa. Saatujen tarjousten yhteenlaskettu hinta 155 miljoonaa euroa ylitti runsaalla kahdella prosentilla Liikenneviraston kokonaiskustannusarvion.
Hoidon (lähinnä vertailukelpoinen osuus urakasta) hinnat olivat suunnilleen samaa tasoa kuin viime vuonna. Eri vuosina kilpailutettavien urakoiden hintojen vertailu on varsin vaikeaa, sillä vuosittain kilpailussa on hyvin erityyppisiä urakoita. Myös urakoiden sisältö on eri urakoissa alkanut entistä enemmän eriytyä. Korkeimmillaan hinnat olivat 2009, jolloin edellisen kerran kilpailussa oli paljon vaativia ja erittäin vaativia urakoita mm. Espoon ja Vantaan alueurakat.
Tänä vuonna käynnistyvien urakoiden voittajat markkinaosuuksineen (Edellisinä vuosina kilpailutetuissa, vielä voimassa olevissa sopimuksissa on myös muita, markkinaosuudeltaan pienempiä urakoitsijoita):
- Destia Oy (56 %)
- YIT Rakennus Oy (25,6 %)
- NCC Roads Oy (10,5 %)