Hyppää sisältöön

Maailman ensimmäinen moottoroitu jäätä murtava irtokeula laskettiin vesille

Julkaistu 28.08.2019

Väylän ideoima, maailman ensimmäinen moottoroitu irtokeula laskettiin vesille keskiviikkona 28.8.2019 Naantalissa. Koeajojen jälkeen irtokeula pääsee Saimaalla tositoimiin tulevana talvena.

WINMOS II (Winter Navigation Motorways of the Sea II) -hanke on EU CEF-rahoitteinen talvimerenkulun kehittämishanke. Hankkeen tavoitteena on kehittää ja parantaa talvimerenkulkua ja sen turvallisuutta sekä turvata jäänmurron resurssitarpeet myös tulevaisuudessa.

Yksi WINMOS II:n osahankkeista on jäätä murtavan, moottoroidun irtokeulakonseptin kehittäminen ja rakentaminen Saimaan alueelle. Kuljetuskoneistolla varustettu irtokeula kytketään sitä työntävään hinaajaan kolmipistekiinnityksellä. Irtokeulassa on kaksi sähkömoottoreiden vetämää suoraa akselilinjaa. Yhdistelmän mitoitus on suunniteltu siten, että se pystyy tehokkaasti toimimaan Saimaan alueella ja kanavassa jäänmurtajana.

Irtokeula laskettiin vesille Naantalissa Turun Korjaustelakalla keskiviikkona 28.8.2019. Vesillelaskun jälkeen irtokeulan varustelua jatketaan, tehdään puskijaan muutostyöt ja sovitetaan ne yhteen, jonka jälkeen yhdistelmällä suoritetaan koeajoja. Aluksella päästään Väylän omille koeajoille lokakuussa ja jäänmurtoon jo tulevalla talvikaudella.

Puskijana toimii Alfons Håkans AS:n hinaaja Calypso, johon tehdään tarvittavat modifioinnit, jotta siihen voidaan kytkeä irtokeula.

Jäänmurtopalvelulla tarkoitetaan jäissä tapahtuvaa alusten avustamista, hinaamista ja liikenteen turvallisuuden varmistamista ja siihen liittyvää liikenteen ohjaamista. Väylä vastaa talvimerenkulun avustamisen viranomais- ja tilaajatehtävistä sekä valtakunnallisesta koordinoinnista, kehittämisestä ja ohjauksesta.

Katso havainnollistava video irtokeulasta:

 

Lisätietoja:

Jukka Väisänen
Merenkulun asiantuntija, Talvimerenkulku
p. 029 534 3326
[email protected]

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta