Hyppää sisältöön

Luumäki-Imatra-ratahanke: Ensiesittelyssä perusparannusosuuden Luumäki–Lappeenranta-väli

Julkaistu 20.5.2022

Luumäki–Imatra-ratahankkeen perusparannusosuuden toinenkin osuus, Luumäki–Lappeenranta-välin rakentaminen, on käynnistetty.

Junarata kulkee sillan yli.

Työt aloitettiin toukokuun toisella viikolla, ja ne on aikataulutettu valmistumaan marraskuussa 2023. Urakoitsijana toimii GRK Infra Oyj.

"Luumäki–Lappeenranta-välin rakentamiseen kuuluu louhintoja, sekä radan alla ja että raiteen vieressä. Radan vieressä olevia kallioleikkauksia levennetään ja myös ojien kohdilta louhitaan kuivatuksen parantamiseksi. Lisäksi kalliota louhitaan raiteen alta poistaen vesipesiä, jotka aiheuttavat routavaurioita. Toukokuussa kalliopintaan tehdään lisätutkimuksia, jotta kallion pinta radan alla saatiin tarkemmin määriteltyä", selittää rakennuttajainsinööri Vesa Voutilainen Weladolta.

Routasuojausta parannetaan myös paikoin radan alle asennettavilla routalevyillä, jotka suojaavat routavaurioilta. 

Perusparannusosuuden työt lisäävät radan toimintavarmuutta

Louhintojen lisäksi koko urakka-alueella vaihdetaan pääraiteen tukikerros, joka on urakassa merkittävä työkokonaisuus. 

"Liikennepaikkaurakat ovat tukikerroksen vaihdon jo osittain liikennepaikoilla suorittaneet, mutta tässä perusparannusurakassa tehdään isoin osa eli Luumäeltä Lappeenrantaan", Vesa kertoo. 

Töihin kuuluu myös useampi korjattava siltakohde. Valtatie 6 ylittäville kahdelle rautatiesillalle tehdään muun muassa vesieristyskorjauksia ja pinnoituskorjaustöitä. Korjattaviin siltoihin kuuluvat myös Poikkitiellä sijaitseva Poikkikadun alikulkusilta, Mäntylä-Kuuselan alikulkusilta ja Vaalimaan alikulkusilta.  

Vt 6 alikulkusilta kuuluu korjattaviin siltoihin.

"Kaikilla siltatyömailla tullaan tekemään liikennejärjestelyitä jo tulevan kesän aikana. Etenkin vilkkaan nelikaistaisen valtatien kohdalla korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen", Vesa varoittaa ennakkoon.

Urakkakokonaisuuteen kuuluu myös ojien perkauksia, pintamaiden ja puuston poistoa sekä 14 ratarummun uusiminen tai korjaaminen. Puustonpoistoa tehdään Törölän ja Tapavainolan välillä sekä Mäntylä-Kuuselan alueella. Lisäksi urakka-alueella rakennetaan huoltoteitä, joista pisin tulee Törölän ja Tapavainolan välille. 

Rakentamisen vaikutukset lähiympäristöön

Liikennejärjestelyistä tiedotetaan erikseen suunnitelmien valmistuttua, mutta niitä tullaan näkemään siltojen kohdalla piakkoinkin. Louhintoja aloitetaan radan sivussa ennen juhannusta, ja radan alla juhannuksen jälkeen. Meluesteitä rakennetaan Mäntylä-Kuusela-alueelle, jossa on asutusta lähellä. Meluesteen pystyttämisestä ja ratatöistä aiheutuu alueen asukkaille hetkellisesti melua.
 

Juttu on julkaistu Luumäki-Imatra-ratahankkeen uutiskirjeessä. Voit liittyä uutiskirjeen jakelulistalle tämän linkin kautta: tilaa uutiskirje


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta