Hyppää sisältöön

Luumäki-Imatra-ratahanke: Mitä töitä tehdään rataliikennekatkoissa?

Julkaistu 5.6.2023

Luumäki–Imatra-ratahanke hyödyntää tänäkin vuonna useamman rataliikenteen liikennekatkon edistääkseen perusparannusosuuden töitä. Viikonloppukatkoissa tehtävät työt suunnitellaan hyvissä ajoin ja mahdollisimman kattavasti, sillä katkojen aikana on saatava suunnitellut toimenpiteet tehtyä.

Liikennekatkot ovat tiivis työrupeama, jonka aikana työtä tehdään tauotta myös öisin. Luumäki–Lappeenranta-välin perusparannusurakan kuluvan vuoden rataliikennekatkoja on alettu suunnitella jo vuoden 2022 alkukeväällä.

”Suunnittelun avulla luodaan yleiskuva siitä, miten katkot tullaan toteuttamaan aikataulullisesti. Etenkin junakalustoon liittyvät resurssit pitää suunnitella etukäteen, sillä niitä on lähes mahdotonta saada lyhyellä varoitusajalla. Viime vuonna tehdyissä suunnitelmissa määriteltiin myös tavoitteet ensimmäiselle vuodelle, jotta seuraavan vuoden töitä voitiin pohjustaa”, selittää työmaapäällikkö Mikko Väisänen GRK:lta. 

Mikko vastaa kaikista perusparannusosuuden Luumäki–Lappeenranta-välillä radalla tehtävistä töistä ja turvallisuudesta, ja on myös läsnä työmaalla liikennekatkojen aikana. Louhinnoista ja sähköratatöistä vastaavat muut GRK:laiset. Isomman urakan sisällä on kolme osa-aluetta, jotka sovitetaan keskenään ja suunnitellaan yhdessä. Suunnittelun tukena käytetään myös aiemmilta vuosilta kerättyä tietoa esimerkiksi radan kuntoon liittyen. 

Toikkalassa asennettiin uusia sähköratapylväitä.

48 tuntia aikaa

Haastatteluhetkellä edessä oli pitkä, peräti kaksi vuorokautta kestävä liikennekatko. Katkon aikana vaihdetaan radan tukikerrosta noin 3,5 kilometrin mittaiselta matkalta. Lisäksi radan kuntoa parannetaan muun muassa poistamalla vesipesiä ja louhimalla salaojia. 

Perjantai-iltapäivästä sunnuntai-iltapäivään kestävässä katkossa työskentelee erityisen paljon työntekijöitä ja työkoneita. 

”Tämän toukokuun lopun katkon töiden suunnittelua on aloitettu jo helmikuussa kaluston osalta. Katko on sikäli poikkeuksellinen, että olemme varanneet käyttöömme kaksi tukemiskonetta ja sepeliyksikköä, sekä tietenkin koneiden käyttäjät molemmille. Tuplamäärä työntekijöitä ja koneita takaa, että saamme tuon 3,5 kilometriä rataa hoidettua”, Mikko kertoo. 

Sähköratapylvään perustuksen muottia tehdään Toikkalassa toukokuun 2023 alun liikennekatkossa. 

Vissyä ja varaosia

Henkilöstön perehdytys ennen katkoa on tärkeää. Lisäksi huolehditaan siitä, että esimerkiksi fyysisesti kuormittavat työt pyritään tekemään maltillisina rupeamina.

”Jokaisessa katkossa on aina koko työporukalle tarjolla lämmin ruoka työmaalla. Lisäksi huolehdimme siitä, että kaikilla on runsaasti kivennäisvettä ja välipaloja saatavilla. Viikonlopun aikana työskentelee arviolta 25 koneenkuljettajaa, 50 rakennusammattilaista, 10 junakaluston kuljettajaa ja 10 työnjohtoon kuuluvaa henkilöä. Henkilömäärä nousee reilusti yli sadan, kun lasketaan myös louhinnan parissa työskentelevät,” Mikko laskee.

Katkot suunnitellaan konekaluston osalta tarkkaan. Pitkän katkon aikana käytössä on melkein 30 yksikköä. Tiimi huolehtii myös koneiden kunnosta ja mahdollisten vikojen korjaamisesta, jotta työ olisi mahdollisimman saumatonta:

”Ketterästi huoltoautossa liikkuva korjaamotaitoinen työntekijä on koko katkon ajan käytettävissämme. Olemme myös tehneet paikallisen hydrauliikkapalvelun kanssa sopimuksen siitä, että varaosia saa vaikka keskellä yötä. Näin pyrimme välttämään pitkittyneet keskeytykset töihin, jos jotain sattuisi tapahtumaan”, Mikko sanoo. 

Töitä tehdään läpi kesän

Mikko arvioi, että tukikerroksen vaihto ja radan rakentaminen saadaan ennen juhannusta valmiiksi.

”Työt ovat edenneet katkoissa ilahduttavan hyvin. Juhannuksena ei ole liikennekatkoa, mutta muuten käytämme kaikki varatut katkot hyödyksemme. Juhannuksen jälkeiset katkot käytetään viimeistelytöihin. Louhintojen yhteydessä puretut kaapelikourut muun muassa asennetaan takaisin, teemme radan jälkituentaa ja hitsaustöitä ja viimeistelemme penkat ja maisemoinnin”, Mikko kertoo.

 

Juttu on julkaistu Luumäki-Imatra-ratahankkeen uutiskirjeessä. Voit liittyä uutiskirjeen jakelulistalle tämän linkin kautta: tilaa uutiskirje


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta