Hyppää sisältöön

Luumäki-Imatra-ratahanke: Lauritsalan liikennepaikan uusi sivuraide otettiin käyttöön Lappeenrannassa lokakuussa

Julkaistu 6.11.2020

Lauritsalan liikennepaikan urakassa saavutettiin lokakuun lopussa merkittävä virstanpylväs, kun urakassa rakennettava uusi raide saatiin liikenteen käyttöön.

Lauritsalan liikennepaikan urakkaan kuuluu myös Karjalantien ylittävän alikulkusillan rakentaminen.

Urakan työt ovat edenneet vinhaa vauhtia: tämän vuoden huhtikuussa alkanut urakka aloitti metsänraivaus- ja maatöillä, kaivoi uudelle raiteelle pohjat ja aloitti Karjalantien ylittävän sillan rakentamisen.

”Teimme rakennekerrokset ja asensimme ratapihan molempiin päihin uudelle raiteelle ohjaavat vaihteet. Muukon päähän asennettiin ratapihan puolelle ohjaava kärkivaihde. Lisäksi teimme sähkörata- ja turvalaitetöitä,” työnjohtaja Kim Kohtamäki Kreatelta kertoo. 

Raiteen käyttöönottoa silmälläpitäen piti sähköratatöiden olla valmiit, samoin radan päällysrakenne, mutta lisäksi piti tehdä – tiiviissä tahdissa – lähes kaikki turvalaitetyöt. 

”Uusi raide on teknisesti ollut jo pitkään liikennöitävissä, mutta sitä ei tietenkään voitu ottaa käyttöön ennen turvalaitetöiden valmistumista,” työpäällikkö Sami Keski-Kokko Kreatelta toteaa.

Käyttöönoton varmistaminen ja prosessin sujuvoittaminen on vaatinut valtavan määrän yhteistyötä eri tahojen kanssa: suunnittelua, kokouksia ja töiden yhteensovittamista. Sami ja Kim nostavat kypärää etenkin turvalaitetöistä vastanneen aliurakoitsijan Rautatieto Oy:n suuntaan:

”Rautatietolaiset venyivät upealla tavalla, ja ylipäätään prosessiin osallistuneet tahot pelasivat hienosti yhteen,” he kiittävät.

Karjalantien ylittävän sillan yllättävä rakennustapa

Urakkaan kuuluu myös Karjalantielle rakennettava alikulkusilta. Sekin on nyt valmis ja liikenteen käytössä, mutta siihen liittyy pieni mutta sitäkin mielenkiintoisempi yksityiskohta: silta ei nimittäin ole vielä lopullisella sijainnillaan. 

”Vanha silta puretaan ensin ja sitten uusi siirretään paikoilleen. Jotta tämä on mahdollista, tuli sivuraide saada ensin liikenteen käyttöön.  Ensi keväänä nykyinen pääraide suljetaan, vanha silta puretaan siltojen välistä, uuden sillan perustukset (eli se osa, joka on vielä rakentamatta) rakennetaan ja siltakansi siirretään oikealle paikalle. Purun ja alusrakenteiden rakentamisen ajan liikenne kulkee uutta sivuraidetta pitkin. Liikennekatkon aikana silta tunkataan lopulliseen sijaintiin. Kaiken päätteeksi pääraide ja uusi sivuraide tulevat kulkemaan uuden sillan ylitse,” hankkeen projektipäällikkö Joonas Hämäläinen Väylävirastosta selittää.

Viikonlopun pitkä liikennekatko 

Lokakuun lopussa pidetyssä pitkässä liikennekatkossa uusi raide otettiin siis käyttöön. Ennen käyttöönottoa raiteen toimivuutta testattiin muun muassa JKV-koeajolla (JKV: junien kulunvalvonta).

”JKV-koeajossa testataan rakennettu turvalaitekokonaisuus, eli simuloidaan junaa ja tarkistetaan toimivuus. Katko sujui hyvin ja liikenne siirrettiin onnistuneesti uudelle raiteelle,” Sami kertoo.

Talvitauko huipentuu toukokuussa 2021

Työmaa valmistautuu paraikaa muutaman viikon kuluttua koittavaan pitkään talvitaukoon, jonka aikana työmaa on kokonaan säpissä. Kim ja Sami muistuttavat, että Lauritsala on nyt normaali rautatieliikennepaikka, ja että ratapihalla oleskelu on kiellettyä.  
Työmaalla alkaa taas tapahtua toukokuussa, kun pääraide suljetaan liikennepaikan kohdalta ja raiteella tehdään massanvaihtotöitä. 

”Keväällä rakennamme myös meluseinät valmiiksi, niitä tulee kumpaankin päähän lisää. Ne voidaan työteknisistä syistä viimeistellä vasta lähempänä urakan valmistumista. Lisäksi tiedämme jo nyt, että toukokuun 2021 alussa Karjalantielle tulee erilaisia liikennejärjestelyitä. Lappeenrannan kaupunki muun muassa rakentaa hulevesijärjestelmää sillan alle,” Kim kertoo.


Tämä juttu on julkaistu osana Luumäki-Imatra-ratahankkeen uutiskirjettä. Voit liittyä uutiskirjeen jakelulistalle tämän linkin kautta: tilaa uutiskirje.
 


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta