Luumäki-Imatra-ratahanke: Henkilökuvassa projekti-insinööri Iina Liukkonen

Julkaistu 29.7.2022

Projekti-insinööri Iina Liukkonen on uusin vahvistus Luumäki-Imatra-ratahankkeen väylävirastolaisten tiimissä. Iina aloitti Väylävirastolla toukokuussa 2021, mutta hän oli ottanut tuntumaa hankkeeseen jo aiemmin urakoitsijan leivissä.

Siirtyminen tiskin toiselle puolelle urakoitsijasta tilaajaorganisaation (eli Väyläviraston) edustajaksi tuntui Iinasta uudelta haasteelta – haasteelta, joita hän on aiemminkin määrätietoisesti hakenut uraltaan: 

”Valmistuin Etelä-Karjalan ammattikorkeakoulun tekniikan yksiköstä insinööriksi. Jo opintojen aikana ja heti valmistumisen jälkeen tein oman alan töitä muun muassa Imatran kaupungilla, helsinkiläisessä insinööritoimistossa sekä pidemmän työrupeaman Lappeenrannassa arkkitehtuuritoimistossa. Näiden vuosien jälkeen halusin pois mukavuusalueeltani, joten hain ja pääsin YIT:lle infrapuolelle,” Iina kertoo.

Iinalla on kosolti hankekokemusta. YIT:llä hän oli mukana E 18 Hamina-Vaalimaa-hankkeella, Destian väreissä puolestaan VT 5 Mikkeli-Nuutilanmäki-hankkeella ja viimeksi NRC Group Finlandilla Luumäki-Imatra-ratahankkeen toisen kaksoisraideurakan työmaalla. Kun tuli taas aika hankkia uusia kokemuksia, Iina haki Väylävirastoon.

”Työskentely hankkeen parissa nyt vain eri tulokulmasta on toisaalta samanlaista ja toisaalta täysin erilaista”, Iina hymyilee. ”Työsarkaa ja opittavaa uudessa työssäni minulla riittää, mutta koen kokemukseni työmailla työskentelystä ehdottomasti vahvuudekseni nyt myös tässä uudessa työssäni”, hän sanoo.

Projekti-insinöörin tulokulma hankkeeseen

Iina on osa Väyläviraston tiimiä, johon kuuluvat myös hankkeesta vastaava projektipäällikkö Joonas Hämäläinen ja projektipäällikkö Aki Hämäläinen.

”Teemme Joonaksen ja Akin kanssa tiivistä yhteistyötä. Sisäiset keskustelumme hankkeeseen liittyvissä kysymyksissä ovat tärkeä työkalu esimerkiksi päätösten sparrailuun”, Iina kertoo.
Iinan työpäivät kuluvat pitkälti erilaisissa kokouksissa, mutta hän pyrkii raivaamaan aikaa kalenteristaan myös työmaakäynteihin.

”Iso osa toimenkuvaani on saada työt rullaamaan ja antamaan urakoitsijoille hyvät eväät työn toteuttamiseen. Tämä onnistuu minulta parhaiten, jos minulla on selkeä käsitys siitä, mitä työmailla oikeasti tapahtuu, ja mitä vastauksia meiltä väylävirastolaisilta toivotaan. Siksi haluan viettää työmailla paljon aikaa”, Iina toteaa.

Tilaajan perspektiivi hankkeeseen

Iina pitää hyvänä, että tilaajan penkissä istuessa näkee hankkeen kokonaisuutena, jokaista osaa myöten. 

”Toki tämä on samalla haasteellista, kun työmäärä on suuri ja asioita tapahtuu paljon koko ajan työmaiden edetessä. Usein asioiden eteenpäin saattamiseksi pitää pystyä tekemään nopeitakin päätöksiä. Tekemiemme päätösten tulee olla perusteltuja ja harkittuja, ja niiden tulee kantaa myös pidemmällä aikavälillä”, Iina pohtii.

Esteetikon katse vapaa-aikaan

Sisustaminen on Iinalle erityisen mieluisaa puuhaa töiden ulkopuolella. Aikaa kestäviä design-hankintoja on kiva metsästää, mutta Iinalla on myös taito hyppysissä muuttaa nopeastikin kodin ilmettä.

”Tykkään tehdä maalaukset ja tapetoinnit itse, isompiin remonttihommiin pyydetään sitten tarvittaessa ulkopuolista apua. Pihallakin olen usein lapion varressa edistämässä projekteja”, Iina kertoo. 

Vaihtelua tuo myös veneily kesäisellä Saimaalla.

 

Juttu on julkaistu Luumäki-Imatra-ratahankkeen uutiskirjeessä. Voit liittyä uutiskirjeen jakelulistalle tämän linkin kautta: tilaa uutiskirje


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta