Hyppää sisältöön

Lisäraiteiden esirakentaminen on alkanut Hyvinkään ja Riihimäen välillä – ratatoimitus alkaa syksyllä

Julkaistu 2.8.2024 13.34

Hyvinkään ja Riihimäen välisen rataosuuden lisäraiteiden rakentamista on valmisteltu esikuormituspenkereiden rakentamisella. Penkereiden tarkoituksena on nopeuttaa pohjamaan painumista kuormituksen alla ja estää painumia valmiissa radassa. Tavarajunaliikenneraiteen rakentamisen edellyttämä ratatoimitus käynnistyy syksyllä.  

 
Vuosien 2024–2028 välillä rakennetaan lisäraiteita Hyvinkään ja Riihimäen välille. Lisäraiteet palvelevat sekä henkilöjuna- että tavaraliikennettä. Ne sijoittuvat nykyisen raiteen länsipuolelle. Tällä hetkellä käynnissä on rakentamissuunnittelu. Myös esirakentaminen on alkanut maata kuormittavien esikuormituspenkereiden rakentamisella.  
 
Esikuormituspenkereiden aiheuttamaa maapohjan painumista seurataan parin vuoden ajan. Sen jälkeen nähdään, onko esikuormitus riittävä menetelmä maapohjan vahvistamiseksi. Maaperän tiivistäminen on tarpeen, sillä lisäraiteet ja niillä kulkeva junaliikenne aiheuttavat huomattavan kuormituksen. Maaperän raiteiden alla tulee olla vakaa.  
 
"Rakentamissuunnittelussa on tehty laskelmia siitä, että esikuormittamisella voidaan mahdollisesti korvata muita pohjanvahvistusmenetelmiä, kuten paalulaattojen ja pilaristabiloinnin käyttöä. Onnistuessaan esikuormitus säästää kustannuksia ja vähentää melua, kun paalutusten ja pontitusten tarve vähenee", kertoo hankkeen projekti-insinööri Piia Jokihaara Väylävirastosta. 
 

Tavaraliikenneraiteen ratatoimitus käynnistyy syksyllä 

Uudet lisäraiteet palvelevat sekä henkilöjuna- että tavaraliikennettä. Lisäraiteet rakennetaan aiemmin suunnitellusta poiketen samanaikaisesti, sillä näin hankkeen kokonaiskestoa saadaan lyhennettyä.   

Tämän vuoksi tavaraliikenneraiteen ratatoimitus eli rautatiealueen rajan määrittäminen käynnistyy jo ensi syksynä. Uusien lisäraiteiden myötä rautatiealue väistämättä laajenee. 

Lisäraiteiden rakentaminen edellyttää muutoksia yksityisteihin ja katuihin. Ratatoimituksesta vastaava Maanmittauslaitos tiedottaa asiasta syksyllä, kun suunnittelu etenee. 

Tavaraliikenneraiteen rakentaminen käynnistyy arviolta vuonna 2026. 

Seuraa hanketta: 

https://www.facebook.com/hkiriihimaki  

https://vayla.fi/helsinki-riihimaki  

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella, pääradalla. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäisen rakentaminen on käynnissä vuosina 2016–2024 ja toisen vuosina 2021–2028. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.