Tampereen Rantatunneli palkittiin vuoden projektina. Vuosi sitten liikenteelle avattu ja alkusyksystä täysin viimeistelty tunneli valmistui etuajassa ja alle budjetin. Palkintoperusteluissa myös laatu- ja turvallisuustavoitteet ylittänyt hanke tuotti innovaatioita yli 20 miljoonan euron arvosta. Suomen pisin maantietunneli toteutettiin allianssimallilla, ja yhteistyökumppaneiden sitoutuminen vaativaan hankkeeseen oli merkittävä.
Liikenneviraston projektipäällikkö Mauri Mäkiaho oli hankkeen saamasta palkinnosta varsin iloinen: ”Rantatunneli on ollut alusta saakka suuren mielenkiinnon kohteena. Hankkeesta saadut opit hyödyttävät koko rakennusalaa ja tuottavuuden kehittämistä urakkamuodosta riippumatta.” Rantatunnelista onkin tehty paljon tutkimusta ja tekemisen muotoja on esitelty laajasti sekä Suomessa että ulkomailla. ”Liikenneviraston volyymi tilaajana on niin iso, että kulttuurimuutosta on aidosti mahdollisuus tehdä. Yhteistyötä ja tehokkuutta voidaan parantaa, kunhan totuttuja malleja hiukan haastetaan”, summaa Mäkiaho.