Hyppää sisältöön

Liikenneviraston palkitut hankkeet vauhdittamassa alan kehittymistä

Julkaistu 31.10.2017

Liikenneviraston kaksi hanketta palkittiin Projektipäivillä 31.10.2017. Tampereen Rantatunneli ja Vt 8 Turku-Pori -hankkeissa on viety koko infra-alan osaamista eteenpäin merkittävällä tavalla.

Tampereen Rantatunneli palkittiin vuoden projektina. Vuosi sitten liikenteelle avattu ja alkusyksystä täysin viimeistelty tunneli valmistui etuajassa ja alle budjetin. Palkintoperusteluissa myös laatu- ja turvallisuustavoitteet ylittänyt hanke tuotti innovaatioita yli 20 miljoonan euron arvosta. Suomen pisin maantietunneli toteutettiin allianssimallilla, ja yhteistyökumppaneiden sitoutuminen vaativaan hankkeeseen oli merkittävä.

Liikenneviraston projektipäällikkö Mauri Mäkiaho oli hankkeen saamasta palkinnosta varsin iloinen: ”Rantatunneli on ollut alusta saakka suuren mielenkiinnon kohteena. Hankkeesta saadut opit hyödyttävät koko rakennusalaa ja tuottavuuden kehittämistä urakkamuodosta riippumatta.” Rantatunnelista onkin tehty paljon tutkimusta ja tekemisen muotoja on esitelty laajasti sekä Suomessa että ulkomailla. ”Liikenneviraston volyymi tilaajana on niin iso, että kulttuurimuutosta on aidosti mahdollisuus tehdä. Yhteistyötä ja tehokkuutta voidaan parantaa, kunhan totuttuja malleja hiukan haastetaan”, summaa Mäkiaho.

Turku-Pori -hankkeen tietomallinnus esimerkkinä koko toimialalle

Projektipäivillä palkittujen projektien edustajat

Vt 8 Turku-Pori -hanke sai kunniamaininnan tietomallinnuksen monipuolisesta hyödyntämisestä Vt8 Luostarinkylän eritasoliittymässä. Destia Oy:n ST-urakkana toteuttama eritasoliittymä on suunniteltu ja toteutettu tietomallipohjaisesti ja koneautomaatiota on hyödynnetty mallipohjaisessa toteutuksessa ja määräseurannassa. Myös luovutusaineisto on mahdollisimman pitkälle digitalisoitu. Liikenneviraston projektipäällikkö Kari Partiainen kiittää urakoitsija Destiaa tietomallin ennakkoluulottomasta hyödyntämisestä: ”Tietomalli parantaa hankkeen sisäistä tiedonsiirtoa suunnittelusta rakentamiseen ja edelleen kunnossapitoon. Ketjussa syntyvää hukkaa saadaan tietomallilla merkittävästi pienennettyä, ja tästä hyötyy sekä tilaaja että urakoitsija.” Liikennevirasto toimii aktiivisesti tietomallinnuksen edistäjänä ja sovelluskehityksen vauhdittajana. ”Merkittävänä infra-alan tilaajana meillä on mahdollisuus ja velvollisuus edistää alan kehittymistä jatkossakin”, sanoo Partiainen.

Vuoden projekti -kilpailussa palkitaan vuoden onnistuneimmat ja merkittävimmät projektit. Voittajat julkistetaan Projektiyhdistyksen järjestämillä Projektipäivillä. Voittajan valitsi tuomaristo, johon kuuluivat Veikko Välilä, Projektiyhdistyksen kunnianjäsen, Timo Hakkarainen, hallituksen jäsen, Ohjelmistoyrittäjät ry, Antti Joensuu, strategiajohtaja, Työ- ja elinkeinoministeriö, Matti Mannonen, toimitusjohtaja, Suunnittelu- ja konsulttitoimistojen liitto SKOL ry, Hannu J. Mäkinen, aluepäällikkö, Rakennusteollisuus RT ry, Rasmus Roiha, toimitusjohtaja, Ohjelmistoyrittäjät ry, ja Timo Saros, toimitusjohtaja, Projektiyhdistys ry.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta