Hyppää sisältöön

Liikenneviraston avoimen datan latausmäärät huippulukemissa

Julkaistu 12.3.2018

Liikenneviraston tarjoamia avoimia tietoaineistoja ladattiin viime vuonna ennätysmääräisesti, yli 60 000 gigatavua. Suosituinta aineistoa olivat kelikamerakuvat.

Kuvituskuvana liikennemerkki, jossa auki oleva lukko.

Liikenneviraston avoimesta datasta puhuttaessa ei voi välttyä suurilta luvuilta: miljoonia hakuja erilaisista aineistoista ja dataa liikkuu paikasta toiseen kymmeniä tuhansia gigatavuja. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

”Tilastot kertovat, että virastomme avoimen datan käyttö on kasvanut vuosi vuodelta. Tämä ei ole ihme, sillä tarjolla on nyt aikaisempaa enemmän liikenteeseen liittyvää aineistoa”, kertoo Liikenneviraston avoimen datan asiantuntija Tomi Lapinlampi.

Liikennevirasto on avannut vapaasti saataville noin 150 tietoaineistoa. Näihin lukeutuvat muun muassa kelikameroiden kuvat, vesiväylätiedot ja rautatieliikenteen aikataulut. Suosituinta aineistoa ovat olleet kelikameroiden kuvat, niitä hyödyntävät monet mobiilisovellukset ja verkkosivut.

Lisää datan avauksia tulossa tänäkin vuonna

Liikenneviraston tarjoamien aineistojen määrä on kasvamaan päin. ”Esimerkiksi viime vuonna avasimme junien sijaintitiedot ja maanteiden talvihoidon reaaliaikaisen tilanteen avoimeksi dataksi. Lisäksi vesiliikenteelle on nyt saatavilla tietoja talvimerenkulusta ja viime vuonna pilotoitua syvyystietojen avaamista jatketaan edelleen tänä vuonna”, Lapinlampi sanoo.

Tänä vuonna Liikenneviraston on tarkoitus avata ainakin rautatieasemien näyttötaulujen tiedot kaikkien saataville. Myös datan saatavuuteen on tulossa parannuksia.

”Siirrymme konesaleista pilvipalveluun. Käytännössä tämä tulee vähentämään häiriöitä ja parantamaan tiedonsaannin luotettavuutta”, Lapinlampi kertoo.

Kehittäjien mielipiteillä on painoarvoa

Osaltaan Liikenneviraston datan suosio johtuu myös aktiivisesta yhteistyöstä kehittäjien ja tiedon hyödyntäjien kanssa.

”Meillä on hyvä kehittäjäyhteisö, jonka kautta saamme palautetta ja parannusehdotuksia. Olemme myös itse aktiivisia ja kysymme hyvissä ajoin, millaisia odotuksia datan hyödyntäjillä on”, Lapinlampi toteaa.

Muilta saadun palautteen lisäksi kehittämistä ohjaa myös viraston asiantuntijoiden halu tehdä asiat mahdollisimman hyvin.

”Meillä on vielä kehitettävää esimerkiksi dokumentaation selkeydessä ja tiedon omistajuuden määrittelyssä. Pidemmän aikavälin tavoitteena on avata kaikki sellaiset aineistot, joiden saatavuutta eivät rajoita lainsäädäntö, liikesalaisuudet tai varautumisen vaatimukset”, Lapinlampi visioi.

Kehittäjäyhteisön ovet ovat avoinna kaikille kiinnostuneille. Keskustelut ovat julkisia ja ne löytyvät osoitteen http://digitraffic.liikennevirasto.fi/tukikanavat/ linkeistä. Tarkemmin tietoa Liikenneviraston tarjoamasta avoimesta datasta löytyy osoitteesta https://www.liikennevirasto.fi/avoindata.

Lisätietoa

Reaaliaikaiset aineistot:
Avoimen datan asiantuntija Tomi Lapinlampi,
puh. 050 378 1510,
[email protected]

Staattiset aineistot ja kartat:
Hankepäällikkö Mika Ahvenainen,
puh. 029 534 3458
[email protected] 


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta