”Maanteiden talvikunnossapidon osalta on olemassa viisi talvihoitoluokkaa, joissa on määritelty kuinka paljon lunta teille saa kertyä lumisateen aikana ja missä ajassa tiet tulee aurata puhtaaksi sateen päätyttyä. Pääteiden osalta tämä raja on 4 cm ja kaluston tulee aurata päätiet viimeistään kolmen tunnin kuluessa lumisateen päätyttyä. Pienemmillä teillä auraus hoidetaan 4-6 tunnin kuluessa”, sanoo kunnossapidon asiantuntija Heikki Lappalainen.
Kevyen liikenteen väyliltäkin lumi aurataan viimeistään neljän tunnin kuluttua sateen päätyttyä. Teiden aurausta voi hankaloittaa etenkin pääkaupunkiseudulla liikenneruuhkat. Mikäli lunta tulee poikkeuksellisen kovalla intensiteetillä tai voimakkaasti kinostuen, teitä aurataan jatkuvasti koko alueurakkaan varatulla kalustolla sekä näitä tilanteita varten varatulla lisäkalustolla. Teiden auraus onnistuu sitä nopeammin, mitä vähemmän teillä on liikennettä.
Rautatieliikenteen osalta raiteiden kunnossapito suunnitellaan yhteistyössä liikenteenohjauksen, viraston ja kunnossapitäjän kanssa. Lunta joudutaan vaihteenlämmityksistä huolimatta poistamaan myös perinteisin keinoin, luudalla ja lapiolla. Junaliikennettä joudutaan lisäksi supistamaan tiistaina 12.1.
”Miehitystä raiteiden kunnossapidossa on lisätty lumipyryn varalta. Yön aikana vaihteita puhdistetaan kiskopyöräkoneen avulla ja päiväsaikaan lumitöitä tehdään jatkuvasti käsin”, sanoo Etelä-Suomen kunnossapidon aluepäällikkö Eero Liehu.
Teitä ei voida suolata luvattujen pakkaslukemien takia, mikä yhdessä pakkaslumen kanssa aiheuttaa erittäin vaikean ajokelin. Joukkoliikenteen vuorojen peruminen puolestaan saattaa lisätä autoilijoiden määrää. Sekä teillä että raiteilla liikkujia kehotetaan varaamaan tuplasti aikaa sekä varovaisuutta liikenteeseen vaikeiden sääolosuhteiden vuoksi.
Tiedot junavuoroista löytyvät VR:n ja HSL:n nettisivuilta myöhemmin tämän päivän aikana. Ajantasaisen liikennetilanteen voi tarkistaa Liikennetilanne-palvelusta.