Hyppää sisältöön

Liikennevirasto puhdisti palkintopöydän Maarakennuspäivässä

Julkaistu 25.9.2015

Maarakennusalan arvostetuin huomionosoitus, Tömppä-palkinto, myönnettiin tänä vuonna Kehärata-projektille Maarakennuspäivässä 24.9.2015. Samassa tilaisuudessa Liikennevirastolle myönnettiin lisäksi geotekniikan arvostetuin tunnustus, GeoTeko 2015 -palkinto. Liikennevirasto menestyi loistavasti myös tilaisuuden muissa palkintosarjoissa.

Liikennevirasto sai tänä vuonna huimaa palkintomenestystä Maarakennuspäivässä. Palkintoraati katsoi, että Liikenneviraston, Vantaan kaupungin ja Finavian yhteistyössä toteuttama Kehärata-projekti oli vuoden infrateko. Maarakennusalan arvostetuimman huomionosoituksen, Tömppä-palkinnon, lisäksi Liikennevirasto keräsi tilaisuudessa kolme muuta palkintoa.

Henkilötasolle suunnattu PikkuTömppä myönnettiin kahdelle elämäntyönsä infra-alalle tehneelle osaajalle: postuumisti elokuussa edesmenneelle Espoon kaupungin entiselle tekniselle johtajalle Olavi Loukolle ja Liikenneviraston ylijohtaja Kari Ruohoselle. Liikennevirastolle myönnettiin tilaisuudessa myös geotekniikan merkittävin tunnustuspalkinto, GeoTeko 2015. Näiden palkintojen lisäksi Liikenneviraston Väylänpidon ylijohtaja Mirja Noukka palkittiin yllätyspalkinnolla tilaisuuden parhaasta someosaamisesta.

Geoteknisen alan arvostetuin tunnustus Liikennevirastolle

Vuoden GeoTeko -palkinnon perusteluiden mukaan ”Liikennevirasto on pitkäjänteisesti rahoittanut geotekniikan tutkimusta Suomessa ja vastannut leijonanosasta Suomessa tehtävän alan tutkimuksen rahoittamisesta. Työn hedelmistä pääsee nauttimaan kuitenkin koko yhteiskunta.”


Palkinto jaettiin nyt kolmatta kertaa ja valinnan teki tämän vuoden kunniatuomari RIL:n puheenjohtaja Tuomas Särkilahti.

- Geotekniikkaan liittyvä tutkimus on Liikenneviraston kannalta keskeistä erityisosaamista. Väylien pohjarakenteiden tutkimuksessa painopisteitä on viime aikoina ollut muun muassa routahaittojen ja ratojen stabiliteetin hallintaan liittyvä tutkimus. Teiden ja ratojen elinkaaren hallinta lähtee pohjarakenteista ja rakenneratkaisuja voidaan edelleen optimoida. Tämä tuo luonnollisesti myös kustannussäästöjä sekä rakentamisessa että kunnossapidossa pidemmällä aikavälillä, kommentoi johtaja Pekka Petäjäniemi.

Palkinnon vastaanottivat Liikenneviraston puolesta ylijohtaja Kari Ruohonen sekä rakentamisen Etelä-Suomen aluepäällikkö Erkki Mäkelä.
- Tutkimus on lähtenyt tarpeesta, olemme saaneet uusia digitaalisia laskentamalleja, joilla voidaan säästää olemassa olevan infran, erityisesti ratainfran korjauskustannuksissa. Samalla on saatu uusia päteviä osaajia infraan ja jopa pari väitöskirjaa tänä vuonna, Ruohonen totesi.

IsoTömppä-palkinnon vastaanotti Liikenneviraston puolesta Juha Kansonen.
- On hienoa, että Kehäradan luomat edellytykset on tiedostettu ja se saa nyt tunnustusta. On ollut hienoa, että olen saanut olla mukana siinä joukossa, joka on tehnyt töitä hankkeen eteen ja uskon, että kaikki mukana olleet kokevat samoin, hän totesi.


Onnittelut kaikille palkituille!


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta