Asemanseudun elävöittämisprojektin yhtenä lähtökohtana on ollut muun muassa japanilaisten turistien kiinnostus Iittalan lasikylää kohtaan.
”Kuuleman mukaan japanilaisissa turistioppaissa jopa neuvotaan, miten Iittalaan matkustetaan junalla. Vielä taannoin toiveikkaiden turistien matkaan tuli kuitenkin kupru Iittalaan päästyään, koska siellä ei ollut vastassa muuta kuin palaneen rautatieaseman perustukset. Ei ollut opasteita mihinkään, ei edes sinne kuuluisaan lasimuseoon”, kertoo henkilöliikenneasiantuntija Arja Aalto Liikennevirastosta.
Tilanne on nyt toinen! Liikennevirasto raivasi rauniot pois ja lisäsi Iittalan asemanseutua esittelevän lähialuekartan, jossa kerrotaan mitä palveluita, nähtävyyksiä ja vierailukohteita Iittalassa on. Karttaan on myös lisätty QR-koodit, joiden avulla turistit saavat tietoa englanniksi. Lisäksi paikkakunnan koululaiset kuvittivat maalauksillaan kylää palvelevan pohjoisen rata-alikulkutunnelin seinät ja Iittalan lasikylään johtavan reitin varrella olevat roskapöntöt. Tikkurila Oyj sponsoroi tunnelin maalausta.
Projekti jatkuu vielä. Entisen aseman kohdalle suunnitellaan odotuskatosta, jossa yhdistyvät naivistinen taide ja iittalalainen teollinen osaaminen. Kysymys on Liikenneviraston kannalta samalla uudentyyppisen katosmallin pilotoinnista. Viheralueen ja liityntäpysäköinnin suunnittelu on kilpailutuksessa. Liikennevirasto on katoksen kustannuksissa mukana, muihin osioihin tukea ja yhteistyötahoja hakee Linnan Kehitys.
Tavoitteena on avata uudistettu asema-alue keväällä 2018 kuntalaisten ja kaikkien junamatkustajien iloksi.
”Esteettömyysnäkökohdat ovat vahvasti mukana alueen kehittämisessä”, Aalto sanoo ja jatkaa: ”Kävijät voivat myös osallistua Iittalan kehittämiseen vastaamalla meneillään olevaan kyselyyn. Sen avulla saamme arvokasta palautetta jo tehdyistä muutoksista ja vinkkejä tuleviin parannusprojekteihin.”
Iittala lasimäki -vierailijakysely
Lisätietoja:
henkilöliikenneasiantuntija Arja Aalto, p. 029 534 3960, [email protected]