Kupittaa–Turku-ratahanke: Kaksoisraiteen rakentaminen Kupittaalta Turkuun alkaa 15. elokuuta
Julkaistu 9.8.2022 17.08
Työt Kupittaan ja Turun välisellä rataosuudella aloitetaan maanantaina 15. elokuuta työmaa-alueiden perustamisella ja purkutöiden valmistelulla, jolla varmistetaan sähköradan purkaminen rataosuudelta turvallisesti.
“Tiedostamme, että rakennustyöt ja kahden vuoden liikennekatko vaikuttavat ihmisten arkeen ja erityisesti työmatkaliikenteeseen Helsingin ja Turun välillä huomattavasti. Pitkä katko mahdollistaa kuitenkin sen, että voimme tehdä töitä pääasiallisesti päiväsaikaan ja näin merkittävästi pienentää haittaa ympäröivälle asutukselle verrattuna siihen, että työt tehtäisiin pääasiassa yöaikaan. Myös liikenne- ja rakentamisturvallisuus parantuvat, kun töitä ei tehdä junaliikenteen lomassa” Väyläviraston projektipäällikkö Erkki Mäkelä toteaa.
Junaliikenteen lisäksi rakennustyöt tulevat vaikuttamaan myös muuhun liikenteeseen väliaikaisten liikennejärjestelyiden ja lisääntyneen työmaaliikenteen muodossa. Ajankohtaisista liikennejärjestelyistä tiedotetaan erikseen.
Aurajoen ratasillan urakoitsijaksi on valittu GRK Infra
Kaksoisraiteen rakentamisen lisäksi hankkeessa kehitetään Turun päärautatieaseman laiturialuetta sekä parannetaan Heikkilän ratapihaa. Eräs hankkeen suurimmista rakennuskohteista on nykyisen Aurajoen ratasillan purkaminen ja uuden rakentaminen. Aurajoen ratasillan ja Helsinginkadun ylittävän Nummen alikulkusillan rakennustöiden urakoitsijaksi on valittu GRK Infra Oy.
“Vesistön ylittävien ratasiltojen rakentaminen vaatii urakoitsijalta erityistason osaamista. Olen erittäin tyytyväinen kumppanivalintaan”, Erkki Mäkelä sanoo.
“Olemme GRK:ssa erittäin iloisia päästessämme toteuttamaan monipuolista osaamista vaativaa ja keskeisellä paikalla olevaa urakkaa. Perustuen useissa Väyläviraston ratasiltaprojekteissa hankittuun kokemukseen lähdemme luottavaisin mielin käynnistämään projektin kehitysvaihetta”, Juha Toimela, GRK Infran toimitusjohtaja, toteaa.
GRK Infran rakennuspäällikkö Sami Immonen (vas.), GRK Infran toimitusjohtaja Juha Toimela, Turun kaupungin projektijohtaja Antero Mäkilä, Väyläviraston projektipäällikkö Erkki Mäkelä, Turun kaupungin kaupunkirakentamisjohtaja Kimmo Suonpää ja Väyläviraston osastonjohtaja Jussi Lindberg Aurajoen ratasillalla. Kuva: Jaana Kotamäki
Aurajoen yli rakennetaan väliaikainen silta työmaan ja jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käyttöön
Ennen ratasillan purkutöiden aloittamista helmikuussa 2023 rakennetaan nykyisen sillan viereen työsilta, jonka kautta vanha silta puretaan ja uusi rakennetaan. Työsillan rakentaminen alkaa lokakuussa 2022. Työsillalle tulee myös oma kapea kaista jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden käyttöön.
“Yhteys Aurajoen yli säilyy koko rakentamisen ajan, tosin on mahdollista, että lyhytaikaisiin kiertoreitteihin joudutaan myös turvautumaan. Koska jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reitti kulkee aivan työmaan vierestä, toivomme reittiä käyttäviltä erityistä valppautta ja työmaaliikenteen seuraamista” muistuttaa työmaapäällikkö Ville Lonka GRK Infrasta.
Aurajoen teräksestä tehty ratasilta puretaan osissa, jotka leikataan irti ja nostetaan pois.
“Tiedossa ei siis ole näyttäviä räjäytyksiä”, työmaapäällikkö Ville Lonka hymyilee.
Lisätiedot:
Väyläviraston projektipäällikkö Erkki Mäkelä, p. 029 534 3822, [email protected]
GRK Infran toimitusjohtaja Juha Toimela, p. 040 594 5473, [email protected]
GRK Infran työmaapäällikkö Ville Lonka, p. 040 829 0089, [email protected]
Seuraa hanketta:
https://vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke
www.facebook.com/KupittaaTurkuratahanke
Kupittaa–Turku-ratahankeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen työt ajoittuvat vuosille 2021–2024. Euroopan Unioni tukee Väyläviraston, Turun kaupungin ja VR:n yhteistyönä toteuttamaa hankkeen suunnitteluvaihetta 6,3 miljoonalla eurolla.
Tämän julkaisun sisällöstä vastaa yksin Väylävirasto, eikä se välttämättä vastaa Euroopan Unionin mielipidettä.
Liitteet
Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta