Hyppää sisältöön

Kouvola-Kotka/Hamina-ratahanke: Projektipäällikkö Jarmo Nirhamo sovittaa hankkeen palaset yhteen

Julkaistu 5.7.2022

Kouvola–Kotka/Hamina-hankkeen projektipäällikkö ratkoo työkseen rakentamisen haasteita ja edistää hanketta yhteistyössä rakennuttajakonsulttien ja urakoitsijoiden kanssa. Väylähankkeista Jarmo irrottautuu raviurheilun parissa.

Jokainen väylähanke vaatii onnistuakseen valtavasti työtä ja monipuolista osaamista. Jotta radoista, teistä ja vesiväylistä saadaan turvallisia ja toimivia, tarvitaan esimerkiksi johtamisen taitoja ja syvällistä infraosaamista. Väyläviraston Kouvola–Kotka/Hamina -hankkeessa projektipäällikön tehtäviä hoitaa Jarmo Nirhamo

Kouvola–Kotka/Hamina -hankkeen lisäksi Jarmo työskentelee päivän viikossa myös muiden väylähankkeiden parissa. Projektipäällikön arkea värittävät työmaakäynnit, kokoukset ja rakentamisen suunnitteleminen. 

"Työmailta tulee päivittäin isoja ja pienempiä kysymyksiä esimerkiksi suunnitteluratkaisuista tai urakoiden vaiheistuksista. Projektipäällikön arki onkin pitkälti haasteiden ratkomista ja asioiden mahdollistamista", Jarmo kertoo. 

Ratahankkeessa urakoiden suunnitteleminen on erilaista kuin tiehankkeessa: Kun rakennetaan tiellä, liikenteelle on  helpompaa löytää töiden ajaksi vaihtoehtoinen reitti. Raiteilla urakat sen sijaan sovitetaan junaliikenteen mukaan ja töitä tehdään usein öisin ja viikonloppuisin. 

"Esimerkiksi juhannuksena liikenne keskeytettiin täysin 96 tunniksi Inkeroisten, Kotkan ja Haminan välillä. Rataosuus on erittäin vilkas tavaraliikenteen väylä, joten juhannuskatko vaikuttaa laajasti koko Kaakkois- ja Itä-Suomen tavarankuljetuksiin. Suunnittelemme urakat tarkkaan ja käytämme rakennusajan mahdollisimman tehokkaasti, Jarmo toteaa. 

Rakentamisen kulta-aikaa ja jouhevaa yhteistyötä

Kesä on siltaurakoistaan tunnetun Kouvola–Kotka/Hamina -hankkeen rakentamisen kulta-aikaa. Esimerkiksi Osolankoskella parannetaan nykyistä siltaa, mikä edellyttää vaativia nostotöitä. Juurikorvessa puolestaan tehdään louhintoja ja uusitaan ratapenkereen alla kulkevia hulevesirumpuja. 

"Kun ajelen kotoa työmaalle Kotkaan ja Kouvolaan, on mielenkiintoista seurata hankkeen monipuolista etenemistä ja tarkkailla maastoa."

Projektipäällikkö edistää hanketta tiiviissä yhteistyössä esimerkiksi rakennuttajakonsulttien ja urakoitsijoiden kanssa. Asiantuntevassa ja hyvähenkisessä ryhmässä kelpaa tehdä töitä.  

"Rakentaminen vaatii sujuvaa yhteistyötä, joustavuutta ja venymistä, sillä välillä työpöydälle tulee nopeaa reagointia vaativia, isoja asioita. Parhaita hetkiä töissä on, kun palaset saadaan sovitettua yhteen ja työt etenemään jouhevasti."

Infra-alan ja raviurheilun ytimessä 

Insinööriluonteeksi tunnustautuva Jarmo kertoo aina pitäneensä laskemisesta ja numeroiden pyörittelystä, ja kiinnostus tekniikkaan vei lopulta maa- ja pohjarakentamisen diplomi-insinööriksi. Mittavalla urallaan Jarmo on ehtinyt Väyläviraston lisäksi työskennellä suunnittelijakonsulttina ja Finavialla Helsinki–Vantaa-lentoaseman infrahankkeista vastaavana projektipäällikkönä. 

Väyläviraston hankkeiden parissa Jarmo on työskennellyt noin kymmenisen vuotta. Suomen suurimman rakennuttajan leivissä pääsee näkemään infra-alan koko kirjon, ja erilaiset hankkeet rikastuttavat työpäiviä. 

"Väylävirastossa olen saanut olla mukana todella mielenkiintoisissa, vaihtelevissa ja isoissa projekteissa. Talosta löytyy laajaa infra-alan osaamista – kysymykseen kuin kysymykseen saa vastauksen."

Väylähankkeiden vastapainoksi projektipäällikön päivät täyttyvät raviurheilusta, ja nuoruusvuosiin on mahtunut niin ravitallilla työskentelyä, valmennusta kuin kilpa-ajojakin. Nykyisin Jarmo toimii ravikilpailuissa tuomarina ja suurkilpailuvalvojana, ja kilpailut ja koulutustapahtumat vievät häntä ympäri Suomen lähes satana päivänä vuodessa.  

"Tuomarityöskentely on keskittymistä vaativa, mielekkäältä tuntuva tehtävä. Olen ollut kiinnostunut hevosista 11-vuotiaasta lähtien ja saanut seurata tuttujen kilpailijoiden menestymistä monen vuoden ajan."
 

 

Tämä juttu on julkaistu osana Kouvola-Kotka/Hamina-ratahankkeen uutiskirjettä. Liity uutiskirjeen postituslistalle klikkaamalla seuraavaa linkkiä: liity postituslistalle.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta