Hyppää sisältöön

Kouvola-Kotka-Hamina-ratahanke: 29.–31.10. pitkässä rataliikennekatkossa tehtävät työt

Julkaistu 20.10.2021 10.23

 

Osa katkon aikana tehtävistä töistä vaikuttaa junaliikenteen lisäksi myös tieliikenteeseen.

Katkon työaika on perjantaista 29.10. klo 21.30 maanantaihin 1.11. klo 03.30.

"Hyödynnämme lokakuun loppuun aikataulutetun katkon suunnitellusti. Yksi isoimmista toimenpiteistä on Tuomijoen vanhan ratasillan purkaminen ja uuden, vanhan sillan sivussa rakennetun ratasillan siirtäminen tunkkaamalla paikoilleen", kertoo apulaisjohtaja ja Kouvola-Kotka/Hamina-ratahankkeesta vastaava projektipäällikkö Miia Kari Väylävirastosta.

Pitkäkallion ja Inkeroisten välillä Keltakankaansuoralla Inkeroisissa vaihdetaan ratarumpu. Työt vaikuttavat tieliikenteeseen jo ennen viikonlopun katkoa ja myös sen jälkeen. Keltakankaansuoran toinen, rautatien puoleinen ajokaista on suljettu liikenteeltä noin 80 metrin matkalta 26.10. – 3.11. Liikennettä ohjataan liikennevalo-ohjauksella. Rataliikennekatkoa pidempi aika tarvitaan ratarummun vaihtoa valmisteleviin ja viimeisteleviin töihin.

Tuomijoen ratasillan työmaalla puretaan vanha silta ja siirretään uusi silta paikalleen.

Sähköratatöihin liittyen Myllyvuoren syöttöasemalla tehdään liikennekatkon aikana erotusjakso. Inkeroisten alikulkusillan kohdalla puolestaan tehdään kaapelimuutostöitä.

Juurikorvessa tehdään Juurikorven ja Kotkan välille rakennettavaan 1100 metrin kohtausraiteeseen liittyviä töitä. Kohtausraiteen rakentaminen parantaa rataosuuden välityskykyä.

Lisätietoja Keltakankaansuoran liikennejärjestelyistä: Mika Pussinen, työmaainsinööri, Destia Rail Oy, p. 040 6610 566, [email protected]

Lisätietoja Kouvola-Kotka/Hamina-ratahankkeesta: Miia Kari, apulaisjohtaja ja hankkeesta vastaava projektipäällikkö, p. 0295 343 111, [email protected]

Liitteet:

Keltakankaansuoran liikennejärjestelyt esitetty kuvassa

Seuraa hanketta netissä: https://vayla.fi/kouvola-kotka-hamina

Seuraa hanketta Facebookissa: https://www.facebook.com/kouvolakotkahaminarata

Kouvola-Kotka/Hamina -hankkeen tavoitteena on parantaa liikennöinnin täsmällisyyttä ja nostaa rataosan kapasiteettia. Hanke tähtää tavaraliikenteen toimintaedellytysten parantamiseen muun muassa nostamalla radan akselipainoa 25 tonniin. Rakentaminen on käynnistynyt 2020 ja hanke on kokonaisuudessaan valmis 2025.

Liitteet


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta