Hyppää sisältöön

Kouvola-Kotka-Hamina-ratahanke: 2021 työkohteisiin kuuluvien kolmen sillan uusiminen on käynnissä

Julkaistu 21.6.2021 9.06

 

Kouvola-Kotka/Hamina-ratahankkeen vuoden 2021 töihin kuuluu Kiehuvan alikulkusillan ja Tuomijoen ratasillan uusiminen Kouvolassa sekä Myllyojan alikäytävä Haminassa. Rakennustöillä on vaikutuksia alueen liikenteeseen.

"Siltojen uusiminen on osa hankkeen junien akselipainon nostamiseen tähtääviä töitä. Siltojen uusinta mahdollistaa osaltaan radan akselipainon nostamisen 25 tonniin. Tällöin operaattorit voivat kuljettaa painavammilla ja lyhemmillä junilla saman tavaramäärän kuin aiemmin pitkissä junissa," hankkeen projektipäällikkönä toimiva apulaisjohtaja Miia Kari Väylävirastosta selittää.

Siltakohteiden rakennusurakoitsijana toimii Kreate Oy.

Kiehuvan alikulkusillan rakennustyöt sulkevat Mt 367 Kymenlaaksontien juhannuksena

Kiehuvan alikulkusillan rakennustöiden vuoksi Kymenlaaksontie suljetaan liikenteeltä Jokisillantien ja Valtatie 15 välistä juhannuksena 23.–29.6. kestävän liikennekatkon aikana. Silloin nykyinen silta puretaan ja sillan viereen rakennettu uusi sillan kansi siirretään lopulliselle paikalleen. Kiertotiejärjestelyt on esitetty liitteenä olevassa kartassa.

Tuomijoen ylittävä Tuomijoen ratasilta rakennetaan nykyisen sillan sivuun, ja siirretään paikalleen loka-marraskuun vaihteessa.

Haminassa Myllyojan alikäytävä palvelee radan alittavaa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden väylää. Rakennustyöt ovat alkaneet, ja silta siirretään paikalleen elokuun alkupuolella.

 

Lisätietoja liikennejärjestelystä: Petri Laitinen, työmaapäällikkö, Kreate Oy, puh. 050 573 0819, [email protected]

Lisätietoja Kouvola-Kotka/Hamina-ratahankkeesta: Miia Kari, hankkeen projektipäällikkönä toimiva apulaisjohtaja, Väylävirasto, 0295 34 3111, [email protected]

Karttaliite: Kiertotiejärjestely Mt 367 Kymenlaaksontiellä

Seuraa hanketta netissä: https://vayla.fi/kouvola-kotka-hamina

Seuraa hanketta Facebookissa: https://www.facebook.com/kouvolakotkahaminarata

Kouvola-Kotka/Hamina -hankkeen tavoitteena on parantaa liikennöinnin täsmällisyyttä ja nostaa rataosan kapasiteettia. Hanke tähtää tavaraliikenteen toimintaedellytysten parantamiseen muun muassa nostamalla radan akselipainoa 25 tonniin. Rakentaminen on käynnistynyt 2020 ja hanke on kokonaisuudessaan valmis 2025.

Liitteet


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta