Hyppää sisältöön

Kohti parempaa päärataa

Julkaistu 30.6.2023

Helsinki-Riihimäki rataosa on osa päärataa, joka kulkee Helsingistä aina Ouluun saakka. Ensimmäinen juna Suomen vanhimmalla radalla nähtiin vuonna 1862, ja nyt rataa parannetaan merkittävästi.

Juna kulkee Järvenpään aseman ohi.

Noin 70 kilometriä pitkän Helsinki-Riihimäki rataosan varrella on useita ratapihoja, kuten Pasila, Tikkurila, Riihimäki ja Kerava. Pitkän radan parantaminen ja lisäraiteiden rakentaminen vaatii myös pitkän hankkeen. Hankkeen rakentaminen käynnistyi vuonna 2015 ratapihojen parantamisella. Parhaillaan käynnissä olevien lisäraideosuuksien arvioidaan valmistuvan vuonna 2028, jolloin rataosuus Helsingistä Jokelaan on vähintään neliraiteinen. Jokelan ja Riihimäen välisten raiteiden rakentamisesta ei vielä ole päätöstä. Hankkeen myötä pääradan kapasiteetti ja toimintavarmuus paranee.

Lisäraiteet mahdollistavat sujuvamman liikenteen

Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista vaiheiden 1. ja 2. rakentaminen on parhaillaan käynnissä. Pasila-Riihimäki välin, eli hankkeen 3. vaiheen ratasuunnitelma on juuri valmistunut. Hankkeen alussa keskityttiin liikennepaikkojen parantamiseen, koska sillä saavutettiin eniten hyötyjä. Tällä hetkellä rakennetaan lisäraiteita Keravan ja Jokelan välillä. Lisäraiteiden ansiosta henkilö- ja tavaraliikenne pystytään erottamaan omille raiteilleen, mikä sujuvoittaa liikennettä. Raiteiden vaihtoja ja vastaantulevan liikenteen odottamista tulee vähemmän. Lisäraiteiden ansiosta junavuoroja pystytään lisäämään ja myös matka-ajat lyhenevät.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta