Hyppää sisältöön

Kireä kilpailu maanteiden hoidon alueurakoista

Julkaistu 6.5.2014

Liikenneviraston vuosittainen kilpailutuskierros maanteiden päivittäistä hoitoa koskevista urakoista on ratkennut. Kilpailutusvuorossa oli tänä vuonna 17 alueen urakat eri puolilta Suomea. Urakoitsijoiden markkinaosuuksiin ei tullut merkittäviä muutoksia, mutta uutena toimijana mukaan tuli Lemminkäinen Oy, joka voitti Porin alueurakan.

Nyt kilpailutetut alueet menivät viidelle urakoitsijalle, jotka vastasivat niistä pääosin aiemminkin, tosin hieman eri järjestyksessä. Seitsemässä urakassa urakoitsija vaihtui.  Uutena toimijana hoidon urakoihin mukaan tullut Lemminkäinen Oy voitti yhden urakan ja sai pienen markkinaosuuden. Merkittävin osuus on Destia Oy:llä, joka nyt voitti kymmenen alueurakkaa ja kasvatti markkinaosuuttaan, vaikka menettikin yhden urakan. Myös neljä urakkaa voittaneen YIT Rakennus Oy osuus kasvoi, vaikka urakkamäärä pysyi ennallaan. Savon Kuljetus Oy sekä Kuljetus ja vihertyö Tapio Pahkakangas Oy kumpikin saivat yhden urakan. NCC Roads Oy ei voittanut yhtään urakkaa, vaan menetti yhden, jolloin markkinaosuuskin pieneni.

Tehtäviä talvikunnossapidosta vihertöihin

Alueurakoiden keskeisiä tehtäviä ovat talvikunnossapito, sorateiden pinnan hoito, viher- ja puhtaanapitotyöt, erilaisten varusteiden ja laitteiden kuten liikennemerkkien kunnossapito sekä päällysteiden paikkaukset. Hoitotöiden valvonnasta vastaavat Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset.

Urakat luokitellaan vaativuutensa mukaan erittäin vaativiin, vaativiin ja perusurakoihin. Tänä vuonna kilpailutettavana oli kolme erittäin vaativaa urakkaa, vaativia ja perusurakoita oli kumpiakin seitsemän. Espoon muista poikkeavassa alueurakassa kokeillaan projektijohtourakointimallista johdetun hoidonjohtourakan soveltuvuutta alueurakointiin. Urakoiden kesto on pääosin viisi vuotta, kaksi tämänvuotista kuitenkin jatkuu seitsemän vuotta ja yhdessä on poikkeuksellinen neljän vuoden urakka-aika. Urakkakausi alkaa lokakuussa.

Hintataso laski hieman

Kilpailu oli pääosassa urakoita kireää tai jopa erittäin kireää.  Saatujen tarjousten yhteenlaskettuhinta238 miljoonaa euroa ylitti vajaalla 0,5 prosentilla Liikenneviraston kokonaiskustannusarvion.

Hoidon (lähinnä vertailukelpoinen osuus urakasta) hinnat olivat hieman alemmalla tasolla kuin viime vuonna, kun Espoota ja Vantaata muista urakoista huomattavasti poikkeavan luonteensa vuoksi ei oteta huomioon. Eri vuosina kilpailutettavien urakoiden hintojen vertailu on varsin vaikeaa, sillä vuosittain kilpailussa on hyvin erityyppisiä urakoita. Myös urakoiden sisältö on eri urakoissa alkanut entistä enemmän eriytyä. Esimerkiksi päällysteiden paikkaukset ovat mukana pääosassa alueurakoita, vaikka niitä teetetään myös erillisissä urakoissa.

Tänä vuonna käynnistyvien urakoiden voittajat markkinaosuuksineen (suluissa edellisen vuoden osuudet) :

- Destia Oy 57,6 prosentti  (56 %)

- YIT Rakennus Oy  27,3 prosenttia (25,6 %)

- NCC Roads Oy 8,7 prosenttia (10,5 %)

- Savon Kuljetus Oy 3,8 prosenttia (2,7 %)

- Lemminkäinen Infra Oy 1,4 prosenttia

- Pahkakangas Oy 0,9 % (1,0 %)

- TSE-Tienvieri Oy 0,3 % (0,4 %)

 


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta