Hyppää sisältöön

Kimolan kanava avautuu veneilijöiden käyttöön maanantaina 3. elokuuta

Julkaistu 31.07.2020

Kimolan kanavahankkeessa Konniveden ja Iitin Pyhäjärven välinen Kimolan kanava muutettiin veneilykäyttöön sopivaksi. Noin 5,5 kilometriä pitkä kanava aukeaa veneilijöiden käyttöön maanantaina 3. elokuuta muodostaen uuden vesireitin Päijänteeltä Kouvolaan.

Väyläviraston, Kouvolan, Iitin ja Heinolan yhteishankkeessa Kimolan entinen puunuittokanava kunnostettiin vesiliikenteen käyttöön. Kanavan muutostyöt aloitettiin vuonna 2018. Uusi kanava avautuu vesiliikenteen käyttöön maanantaina 3. elokuuta klo 10.

Kahden vuoden aikana kanavaa ruopattiin ja levennettiin ja siihen tehtiin veneliikenteen vaatimat eroosiosuojaukset. Vanha nippunosturi purettiin ja sen paikalle rakennettiin venesulku. Kanavan vanha uittotunneli lujitettiin ja louhittiin. Lisäksi uusittiin kanavan ylittävät Kimolan ja Taipaleen sillat.

Pitkä veneilytunneli on kanavan erikoisuus

Kimolan kanavan erikoisuuksia ovat 70-metrinen veneilytunneli, joka on ainoa laatuaan Suomessa, sekä poikkeuksellisen korkea 12 metrin sulutuskorkeus. Kanavan sulkua voi ihailla myös näköalatasanteelta.

"Tämä on ollut mielenkiintoinen ja ainutlaatuinen hanke myös tekijöilleen. Vaikka kanava on näyttänyt valmiilta jo jonkin aikaa, ei teknisissä testauksissa ole voitu ottaa oikoreittiä. Sulkuporttien toimivuuden varmistaminen vei jonkin verran ennakoitua pidempään, mutta nyt odotus palkitaan, kun uusi vesireitti otetaan käyttöön", kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Harri Liikanen.

Uusi vesireitti lisää alueen veneilymahdollisuuksia

Kimolan kanavayhteys ja läheisten satamien kehittäminen lisäävät Heinola–Iitti–Kouvola-alueen veneilymahdollisuuksia sekä kytkevät seudun vesistöt keskiseen Järvi-Suomeen. Kimolan veneilykanavan myötä Kouvolasta muodostuu yhtenäinen vesitieyhteys Kansallisveden koillisosaan Pielavedelle saakka.

"Pitkään odotettu hanke valmistuu. Kanava on työllistänyt paikallisia ja tuonut alueelle sitä kautta myös lisää elinvoimaa. Uusi reitti avaa mahdollisuudet veneilyn lisääntymiselle ja myös matkailulle tilaisuuden luoda ja kehittää uudenlaisia palveluita. Onhan kanava jo itsessään hieno nähtävyys jylhine maastoineen, jonne voi tulla pistäytymään ja samalla käydä vaikkapa läheisellä luontopolulla", toteaa Kouvolan kaupungin rakennuttajapäällikkö Antti Nyberg.

Hankkeen kustannusarvio on 20,8 miljoonaa euroa, josta valtion rahoitusosuus on 2/3 ja Kouvolan, Iitin ja Heinolan yhteensä 1/3. Valmistuttuaan kanava jää Kouvolan kaupungin omistukseen.

Kanavan tekniset tiedot

  • Kanavan pituus 5,5 km
  • Sulutuskorkeus 12 m
  • Vesiväylä tunnelissa 70 m
  • Väylän leveys 14 m
  • Leveys sulun lähellä 12 m
  • Kulkusyvyys 1,8 m
  • Venesulun pituus 35 m
  • Venesulun leveys 8 m
  • Siltojen alituskorkeus 4,8 m
  • Kimolahden silta 4 m

Lisätiedot:

Väylävirasto, projektipäällikkö Harri Liikanen, p. 029 534 3007, [email protected]
Rakennuttajapäällikkö Antti Nyberg, [email protected], 31.7.2020 asti
Tekninen johtaja Hannu Tylli, [email protected], 3.8.2020 alkaen

 

Väylävirasto vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta. Huolehdimme liikenteen palvelutasosta ja osallistumme liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen. Näin edistämme yhteiskunnan hyvinvointia ja elinkeinoelämän kilpailukykyä.

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta