Hyppää sisältöön

Kesätapahtumat tuovat vesille suuren määrän aluksia - valvonta vähentää vaaratilanteita tehokkaasti

Julkaistu 19.7.2017

Liikenneviraston vesiväylillä kesä on vuoden vilkkainta aikaa. Jotta liikenne sujuisi ongelmitta, VTS-keskukset valvovat liikennettä 24/7 ja suunnittelevat etukäteen isojen tapahtumien aikatauluja yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Varovaisuudesta huolimatta läheltä piti –tilanteita syntyy silloin tällöin.

Kuva: Kotkan Tall Ship Races 2017, Tiina Poikolainen

Risteilykaudella Helsingissä käy 268 risteilijää. Liikenneviraston VTS-keskus, Helsingin satama sekä luotsi suunnittelevat hyvissä ajoin ennen risteilykauden alkua niiden lähtö- ja tuloajat, jotta kapeissa väylissä liikennöitäessä tai satama-altaassa kohdattaessa vältyttäisiin läheltä piti –tilanteilta. 

”Työmäärä lisääntyy jonkin verran kesällä. Helsingissä aamut ovat kiireisiä, koska risteilijät pääsääntöisesti tulevat silloin satamaan. Vastaavasti iltapäivällä toiset risteilijät lähtevät jatkamaan matkaansa, joten silloin on seuraava piikki”, kertoo vuoroesimies Juhani Laiho Suomenlahden meriliikennekeskuksesta. 

Kesätapahtumat houkuttelevat veneilemään

Oman lisänsä Liikenneviraston VTS-keskuksien työhön tuovat erilaiset merelliset tapahtumat. Näistä mainittakoon Tall Ship Races, joka tänä vuonna järjestetään sekä Kotkassa että Turussa. Näiden tapahtumien suunnittelu aloitettiin jo talvipakkasilla, sillä esimerkiksi Kotkaan osallistui 70 ja tulevaan Turun tapahtumaan lähes sata alusta. Isommat tapahtumat lisäävät myös pienempien veneiden liikennöintiä merialueellamme.

”Turun seudulla omaa haastetta tuo se, että alukset kulkevat Turkuun Utön saaren kautta ja siitä edelleen saariston läpi Aurajoelle. Erityisesti väylien risteykset ja kapeikot ovat vaativia paikkoja”, toteaa VTS-esimies Petteri Keuramo Länsi-Suomen meriliikennekeskuksesta.

”Onneksi voimme käytössämme olevilla laitteilla kiinnittää alukset reittiin ja simuloida kohtaamisajat ja –paikat hyvissä ajoin etukäteen. Näin pystymme välttämään monet ruuhka- ja vaaratilanteet”, Keuramo jatkaa.

Kuva yllä: Utön majakka, Thomas Erlund

Ollos huoleton, VTS-keskus valveil on

Huolellisesta suunnittelusta huolimatta läheltä piti -tilanteita sattuu silloin tällöin. Esimerkkinä 13.7.2017 Suomenlahdella tapahtunut tilanne, jossa luotsin lähdettyä kuivarahtia kuljettanut konttialus ei jostain syystä kääntynytkään uudelle suunnalle vaan jatkoi kohti matalikkoa ja pois väyläalueelta. Kotkan VTS-keskuksen henkilökunnan valppauden ansiosta karilleajo saatiin estettyä ja tämä 138 metriä pitkä, 22 metriä leveä ja syväykseltään 7,4 metrinen laiva otti oikean kurssin.

”Läheltä piti –tilanteet ovat yleensä erilaisia. Suurin osa on sellaisia, että aluksen päällikkö haluaa varmistaa luotsin turvallisen alukseen nousun tai poistumisen, eikä siinä tilanteessa huomaa oman aluksen olevan väärällä kurssilla. Onneksi meriliikenteenohjaus on vuoden jokaisena päivänä jatkuvasti ajan tasalla ja valppaana”, sanoo meriliikenteen ohjaus -yksikön päällikkö Thomas Erlund Liikennevirastosta.

Liikenteenohjauksen lisäksi VTS-keskukset (Vessel Traffic Services) valvovat myös luotsinkäyttövelvollisuuden noudattamista sekä huolehtivat kesäaikana Saimaan kanavan liikenteeseen liittyvistä asioista.

Lisätietoja:
Yksikön päällikkö Thomas Erlund, p. 029 534 3213, [email protected]

Tall Ship Races Turussa 20.-23.7.2017

Ohjelmassa muun muassa:
Su 23.7. klo 14 alkaen alusten yhteislähtö
Su 23.7. klo 14.30-18 purjeiden paraati eli Parade of Sails Airistolla

Oheistapahtumista mainittakoon Liikenneviraston ”Liikennemaisema 100 vuotta” –dioraamanäyttely Forum Marinumin yhteydessä olevalla M/S Borella Baltic-salissa, Linnankatu 72. Näyttely on auki ti-ke 18.-19.7. klo 11-19, to-la 20.-22.7. klo 10-21 ja su 23.7. klo 11-19. Aluemaksu on 6/4 euroa.

 


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta