Hyppää sisältöön

Kesäkauden nopeusrajoitukset käyttöön maalis-huhtikuussa

Julkaistu 29.03.2020

Talven ja pimeän ajan nopeusrajoitusten poistaminen alkaa tällä viikolla. Siirtyminen kesäkauden nopeusrajoituksiin tapahtuu asteittain, sillä kaikkialla Suomessa ajo-olosuhteet eivät ole samanlaiset.

Ensin kesäkauden nopeusrajoitukset otetaan käyttöön Uudellamaalla, Kaakkois-Suomessa, Varsinais-Suomessa, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa ja Etelä-Pohjanmaalla. Näiden alueiden maanteillä siirtyminen kesäkauden nopeuksiin voi tapahtua tiistaista 31.3 alkaen. Koska kelit ovat myös etelässä hieman kylmenneet, merkkien vaihto aloitetaan todennäköisesti pääosin vasta 1.4. 

Keskiviikosta 8.4. alkaen siirtyminen kesäkauden nopeusrajoituksiin aloitetaan myös Pohjois-Savossa, Pohjois-Pohjanmaalla ja Lapissa.

Koko Suomessa kesäkauden nopeusrajoitukset otetaan käyttöön viimeistään 24.4.

"Kesäkauden nopeusrajoituksiin siirrytään asteittain, koska ajo-olosuhteet ovat eri puolella maata hyvin erilaiset. Näiden aikataulujen puitteissa ELY-keskukset voivat alueittain arvioida, milloin olosuhteet sallivat korkeammat nopeudet", kertoo tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman Väylästä.

Vaihtuvien nopeusrajoitusten teillä kesäkauden nopeusrajoituksia on voitu käyttää hyvissä ajo-olosuhteissa jo maaliskuun alusta lähtien.

Huonokuntoisilla teillä nopeusrajoitusmuutoksia voidaan joutua odottamaan

Kaikilla teillä ei kuitenkaan ole mahdollista siirtyä vielä kesäkauden nopeusrajoituksiin. Jos tien päällyste on huonossa kunnossa, alennettuja nopeusrajoituksia voidaan joutua käyttämään siihen asti, kunnes tie on korjattu. Huonokuntoisia teitä voi olla aiempaa enemmän, sillä päällystetyt tiet ovat kärsineet poikkeuksellisen paljon erittäin lämpimästä ja sateisesta talvesta.

Kulloinkin voimassa oleva rajoitus ilmenee aina liikennemerkistä.

Lisätietoja

Asiantuntija, tieliikenteen ohjaus, Tuomas Österman, Väylä, p. 029 534 3630

Asiantuntija, liikennejärjestelmä ja liikenneturvallisuus, Auli Forsberg, Väylä, p. 029 534 3903

Väylä vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta. Huolehdimme liikenteen palvelutasosta ja osallistumme liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen. Näin edistämme yhteiskunnan hyvinvointia ja elinkeinoelämän kilpailukykyä.

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta