Hyppää sisältöön

Joensuun ratapihan turvalaitteiden toimittaja on valittu

Julkaistu 28.5.2021 11.25

Väyläviraston Joensuun ratapihan parannushankkeen turvalaitteiden uudistajaksi on valittu avoimessa kilpailutuksessa Mipro Oy. Urakan sopimushinta on 7,4 miljoonaa euroa. Turvalaitteiden uusimisurakka sisältää muun muassa ratapihan asetinlaitteen vaihdon uuteen. Työt alkavat vielä tämän vuoden puolella ja valmista on vuoden 2023 lopulla.  

Joensuun ratapihan parantaminen on Väyläviraston suurhanke, jossa kolmesta erillisestä ratapihasta koostuva alue perusparannetaan lähes täysin. Turvalaitejärjestelmän päivittäminen tähän päivään sisältää ratapihan asetinlaite- ja akselinlaskentajärjestelmien, opastimien valoyksiköiden, raideopastimien sekä kolmen tasoristeysjärjestelmän toimituksen. 

"Olemme tyytyväisiä, että urakan kilpailutus saatiin päätökseen myös turvalaitteiden osalta, ja hanke etenee suunnitelmien mukaan aikataulussaan", toteaa projektipäällikkö Jouni Vauhkonen Väylävirastosta.

Useita Suomen ratapihojen turvalaitejärjestelmiä modernisoinut Mipro Oy on tyytyväinen, että yhteistyö Väyläviraston kanssa jatkuu tässä projektissa. 

”Modernisoinnilla vähennetään ratapihan manuaalisia toimintoja ja tehostetaan siten sen liikennöintiä ja parannetaan raideliikenteen turvallisuutta”, kertoo myyntijohtaja Jari Pylvänen.

Lisätietoa Mipron asetinlaitteesta

Mipron MiSO TCS-O asetinlaite on suunniteltu ohjaamaan ja hallitsemaan kaikkia turvallisuuteen liittyviä raideliikenteen ohjaustoimintoja sekä toteuttamaan liikenteenohjausjärjestelmän turvallisuusvaatimukset korkeimman mahdollisen turvallisuustason (SIL4) mukaisesti. Toteutus sisältää myös asetinlaitejärjestelmän liityntärajapinnan rataverkon suunnitellun ETCS L2-modernisoinnin myötä tulevaan Radio Block Controlleriin.

Lisätiedot: 

Väylävirasto
Projektipäällikkö
Jetro Matilainen
Puh. 050 505 1513 
[email protected]  

Lue hankkeesta lisää osoitteesta: https://vayla.fi/joensuun_ratapiha

Liitteet


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta