Joensuun ratapihan rakentaminen: Peltolan alueella aloitetaan louhintatyöt
Julkaistu 5.4.2023 14.52
Joensuun ratapihalla, Peltolan alueella louhitaan kalliota 5.–21.4.2023 osana ratapihan parantamishanketta. Työt tehdään arkisin kello 07–21 välisenä aikana. Louhinta ei vaikuta liikennejärjestelyihin.
Kalliota irrotetaan kiilalouhinnalla, jossa kallioon porataan reikiä ja halkaistaan hydraulisesti kiilaamalla. Kiilalouhinnassa kalliota ei räjäytetä, joten työstä ei aiheudu tärinähaittoja. Porauksesta voi aiheutua normaalista poikkeavaa ääntä.
”Kiilalouhinta on turvallinen ja tarkka tapa irrottaa kalliota ratatyömaalla. Tällä menetelmällä työstä aiheutuu mahdollisimman vähän häiriötä ympäristölle”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Jetro Matilainen Väylävirastosta.
Kalliota louhitaan, jotta sen päälle jää riittävästi tilaa raiteiden rakennekerroksille. Kallion päälle asetetaan kolme rakennekerrosta, jotka toimivat junaraiteiden pohjana. Raiteiden asennus tehdään tulevana kesänä.
Louhinta on osa Peltolan alueen raidetöitä, jossa alueelle rakennetaan sähköraiteet ja vaihdetaan turvalaitteet. Jatkossa raiteilla voidaan käyttää energiatehokkaampia sähkövetureita ja radan turvallisuus paranee.
Peltola on osa Joensuun ratapihan parantamishanketta, jossa asemanseutu uudistetaan nykyliikennettä palvelevaksi ja toimivammaksi. Urakoitsijana toimii NRC Group Finland Oy.
Lisätiedot:
Jetro Matilainen, projektipäällikkö
Väylävirasto
puh. 050 505 1513
etunimi.sukunimi(at)vayla.fi
Lue hankkeesta lisää Väyläviraston verkkosivuilta: https://vayla.fi/joensuun_ratapiha
Seuraa hanketta Facebookissa: https://www.facebook.com/joensuunratapiha
Liitteet
Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta