Hyppää sisältöön

Jäänmurtokausi 2017-2018 on päättynyt avustusrajoitusten poistuttua viimeisimmästäkin Perämeren satamasta

Julkaistu 22.5.2018

Leutona alkanut talvi muuttui helmikuussa ankarammaksi, jolloin kaikki Suomen jäänmurtajat oli otettava käyttöön, jotta laivaliikenne saatiin toimimaan. Samanlainen tilanne on viimeksi ollut kaudella 2010-2011. Kaikkiaan jäänmurtokausi oli tänä talvena 154 vuorokauden mittainen.

jäänmurtaja avustaa jäihin juuttunutta laivaa
Kuva: Pasi Järvelin

Talvimerenkulussa varaudutaan talveen hyvissä ajoin, mutta talven kovuuteen liittyvä tarkempi ennustaminen onnistuu vasta tammikuun puolenvälin jälkeen. Juuri päättyneellä kaudella näiden tarkkojen ennusteiden laatimisen haastavuus näyttäytyi käytännössä. 

”Kauden alku noudatti muutaman aikaisemman talven kaavaa eli oli varsin leuto. Ensimmäiset avustusrajoitukset asetettiin Perämerelle 13.12.2017. Vasta viikolla kahdeksan kylmä jakso käynnisti varsinaisen jäätalven, jolloin parissa viikossa otettiin käyttöön puolet jäänmurtajistamme”, kertoo talvimerenkulun asiantuntija Tuomas Taivi Liikenneviraston talvimerenkulku-yksiköstä. 

Kuluneella kaudella Liikenneviraston käytössä oli Arctian kuusi perinteistä ja kaksi monitoimijäänmurtajaa sekä Alfons Håkansin kaksi alusta. Kaikki jäänmurtajat olivat liikenteessä 28.2. – 29.3. välisen ajan, jonka jälkeen lukumäärää alettiin asteittain vähentämään. Edellisen kerran kaikki murtajat ovat olleet samaan aikaan töissä talvella 2010-2011. 

Avustuskausi oli 154 vuorokauden pituinen Perämerellä ja 66 vuorokauden pituinen Suomenlahdella. Saimaalla kausi jäi lyhyeksi (13.-31.12.2017) johtuen Saimaan kanavan kolmen sulun alaporttien vaihtotöistä. 

Murtajille kertyi työpäiviä 756, avustettuja aluksia oli reilut 2 150 kappaletta ja näistä avustetuista 222 alusta jouduttiin hinaamaan. Kaikkiaan avustusrajoitusten alaisissa satamissa käytiin kuluneen talven aikana noin 8 650 kertaa. Saimaan alueella operoiville kahdelle alukselle kertyi operointipäiviä 32.

Talvi 2017-2018 oli jään pinta-alassa mitattuna hieman keskimääräistä leudompi. Suurin kattavuus saavutettiin 5.3.2018 ja se oli 175 000 km² eli noin kaksi kertaa enemmän kuin edellisellä kaudella.

Lisätietoja:
talvimerenkulun asiantuntija Tuomas Taivi, p. 0295 34 3328 tai [email protected]

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta