Hyppää sisältöön

Jäänmurto alkaa merialueilla - ensimmäiset jäänmurron avustusrajoitukset astuvat voimaan lauantaina 21.12.

Julkaistu 17.12.2024 14.06

 

Väylävirasto on asettanut talven 2024–2025 ensimmäiset avustusrajoitukset Tornion, Kemin, Oulun, Kokkolan, Pietarsaaren ja Vaasan satamiin. Jäänmurtoavustusta rajoitetaan siis aluksiin, jotka ovat minimissään suomalais-ruotsalaisessa jääluokassa II ja kantavuudeltaan vähintään 2 000 tonnia. Nyt asetettu rajoitus astuu voimaan 21.12.2024, kuukautta myöhemmin kuin viime talvena. Ensimmäinen jäänmurtaja on myös pyydetty operointiin, Kontio saapuu viikonlopuksi varmistamaan liikennettä Perämerellä.

”Toistaiseksi jääpeite on ohutta, ja sään ennustettavuus on heikkoa. Pakkasten jatkuessa jääpeite kasvaa paksuutta, mutta tuulen kääntyessä etelään saattaa väylille muodostua sohjovyö. Kummatkin skenaariot aiheuttavat kauppa-aluksille kiinni jäämisen riskin”, kertoo merenkulun asiantuntija Tuomas Taivi Väylävirastosta.

Ennen kuin Arctian Kontio saapuu Perämerellä loppuviikosta, liikennettä avustetaan Väyläviraston sopimushinaajien avulla, viime yönä suoritettiin jo ensimmäinen avustus Tornion väylällä.

”Sääolosuhteita ja jään muodostusta tarkkaillaan Ilmatieteen laitoksen tuottaman tiedon ja ennustepalvelun avulla. Tärkeitä ja arvokkaita ovat myös luotsien tekemät jääraportit havaintojen perusteella – yhteistyöllä talvimerenkulusta tulee kustannustehokasta. Jäänmurtokapasiteettia lisätään ja rajoituksia nostetaan tarpeen mukaan”, jatkaa Tuomas Taivi.

Väylävirasto asettaa tulevanakin talvena avustusrajoituksia satamiin jäätilanteen mukaan samoilla periaatteilla kuin edellisinäkin talvina, ja sovellettava rajoituspolitiikka on yhteinen Ruotsin kanssa. Väyläviraston käytössä on hinaajien lisäksi merellä Arctian yhdeksän jäänmurtajaa sekä Alfons Håkansin Zeus of Finland ja puskija Calypson ja irtokeula Saimaan yhdistelmä.

Saimaalla avustustoimintaa on jo viikon verran toteutettu järven sisäisenä. Avustuksia tehdään raakapuuliikenteen edellyttämässä määrin, kuten viime talvena.

Jäänmurto varmistaa Suomen tavarakuljetukset

Väylävirasto vastaa talvimerenkulun viranomais- ja tilaajatehtävistä, valtakunnallisesta koordinoinnista ja päättää satamien avustusrajoituksista. Palvelutuottajat ylläpitävät jäänmurtokalustoa ja tuottavat Väylävirastolle jäänmurtopalvelua, jonka avulla varmistetaan turvallisuus ja palvelutaso elinkeinoelämän merikuljetuksille. Koska Suomen tavarakuljetuksista 95 % kulkee meritse, on ympärivuotinen meriliikenne välttämätöntä.

Kokonaisuudessa erittäin tärkeää on myös yhteistyö, naapurimaiden kanssa sovitaan jäänmurtajakapasiteetin yhteiskäytöstä ja kotimaisten toimijoiden kanssa tapahtuva saumaton yhteistyö mahdollistaa sujuvan kauppamerenkulun. Suomi ja Ruotsi tekevät tiivistä yhteistyötä Pohjanlahdella, jäänmurtolaivastoa operoidaan tarveperusteisesti yhtenä laivastona.

Väyläviraston palvelulupauksen mukaan jäänmurtajien apua saa keskimäärin neljän tunnin sisällä. Jäänmurtajat eivät kulje ainoastaan satamiin johtavilla väylillä, vaan avomerelläkin, jossa yleensä kaikkein haastavimmat ja liikkuvat jääolosuhteet vallitsevat, avustetaan lukemattomia aluksia. Talvimerenkulun kustannukset ovat noin 70 miljoonaa euroa vuodessa, sillä kaikki Suomen satamat jäätyvät normaalitalvina.

Tietoa avustus- ja jäätilanteesta (baltice.org)

Talvimerenkulku-sivustolta löytyvät mm. talvimerenkulun ohjeistus suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi (vayla.fi)

Lisätietoja:

merenkulun asiantuntija Tuomas Taivi, p. 029 534 3328 tai [email protected]

Liitteet