Hyppää sisältöön

Hyvinkää–Karjaa-ratavälin sähköistysurakkaan liittyvät perustustyöt saattavat aiheuttaa meluhaittaa alueen kunnissa

Julkaistu 12.5.2022 15.01

 

Väyläviraston hankkeessa sähköistetään Hyvinkään ja Hangon välinen rata noin 165 kilometrin matkalta. Sähköistysurakkaan liittyvät sähköradan perustustyöt ja maaperätutkimus alkavat Hyvinkää–Karjaa-välillä. Työt kestävät loppukesään 2023 saakka. Sähköistysurakan eri työvaiheista saattaa aiheutua häiritsevää meluhaittaa Hyvinkään, Nurmijärven, Vihdin, Lohjan ja Raaseporin alueilla.

Väyläviraston tilaaman Hyvinkää–Karjaa-ratavälin sähköistysurakoinnin hoitaa Ratatek Oy. Toukokuussa alkavat sähkörataperustustyöt ja maaperätutkimustyöt kestävät loppukesään 2023 saakka.

Paalutustyöt aloitetaan Hyvinkäältä kohti Nurmijärven Rajamäkeä, ja ne etenevät edelleen Karjaata kohti noin 500 metriä päivässä.

"Perustuspaalut lyödään maahan kaivinkoneeseen asennetun lisälaitteen avulla, josta syntyy paikallisesti melu- ja tärinävaikutuksia ympäristöön. Pahoittelemme töistä aiheutuvaa haittaa ja toivomme lähiasukkaiden suhtautuvan töihin ymmärtäväisesti", kertoo sähköistysurakan projektipäällikkö Jaakko Kuosmanen Ratatek Oy:stä.

Töitä tehdään maanantaista perjantaihin klo 19:00 ja 05:00 välillä ja lauantaisin ja sunnuntaisin klo 16:30 ja 05:00 välillä. Perustuksen ja paalun asennukseen liittyvä työvaihe kestää kerrallaan puolesta tunnista kolmeen tuntiin.

”Sähköistysurakka toteutetaan kahtena eri kokonaisuutena. Paalutustyöt alkoivat viime vuonna välillä Karjaa–Hanko, ja nyt vuorossa ovat työt Hyvinkään ja Karjaan välillä. Hankkeeseen kuuluu myös tasoristeysturvallisuutta parantavia töitä. Kokonaisuudessaan hanke valmistuu vuonna 2024”, kertoo projektipäällikkö Harri Sakki Väylävirastosta.

Lisätietoja:
Väylävirasto, projektipäällikkö Harri Sakki, puh. 029 534 3211, [email protected]
Ratatek Oy, projektipäällikkö Jaakko Kuosmanen, puh. 040 555 7707, [email protected] 

Seuraa hanketta:
https://vayla.fi/hyvinkaa-hanko


Väyläviraston Hyvinkää–Hanko-radan sähköistys ja tasoristeyksien parantaminen -hankkeessa sähköistetään 149 kilometriä pitkä, yksiraiteinen Hyvinkää–Hanko-rata ja parannetaan yhteysvälin tasoristeyksien turvallisuutta.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta