Hevossalmen teräksinen loisto oli elinaikanaan nähnyt monet myrskyt ja kaksi maailmansotaakin. Vaikka loisto oli tehty teräksestä, niin yli vuosisata merenrannalla oli ottanut veronsa. Vuodet näkyivät loiston rakenteissa ja teräspinnassa samalla tavalla kuin vuodet näkyvät ihmisen iholla. Huonokuntoinen loisto oli aika päästää eläkkeelle.
"Nätisti sanoen Hevossalmen loisto oli parhaat päivänsä nähnyt. Loiston seinät olivat pahassa ruosteessa ja myös lasit olivat samentuneet. Korjausvaihtoehtoja ei tässä tapauksessa enää ollut, vaan loistokoju täytyi korvata kokonaan uudella", kertoo väylätarkastaja Arto Säilynoja Liikennevirastosta.
Koska kyseessä oli historiallisesti arvokas loistokoju, päätettiin se korvata vanhaa ilmettä kunnioittavalla kopiolla, niin sanotulla replikalla. Uusi loisto näyttää ulospäin samalta kuin Hevossalmen loisto on näyttänyt rakennusvuotenaan 1901.
"Myös uuden loistokojun rakennusmenetelmät henkivät perinteisyydestä. Esimerkiksi loiston teräsrakenteet valmistettiin käsin konepajatyönä. Konepajassa loisto rakennettiin lähes valmiiksi, minkä jälkeen se vietiin yhtenä kappaleena paikalleen", Säilynoja toteaa.
Perustuksiin kiinnittämisen jälkeen loistolle tehtiin paikan päällä enää pientä kokoamista ja valolaitteen asennus. Loisto on alun perin ollut kaasuloisto, mutta nyt se käyttää hieman uudempaa, 1980-luvulta peräisin olevaa valotekniikkaa.
Hevossalmen uusi loisto asennettiin paikalleen itsenäisyyspäivänä 6.12.2015 ja sen toivotaan palvelevan vähintään yhtä kauan kuin edeltäjänsä. Ensi kesänä loistolle tehdään vielä muutamia maalaustöitä. Loistoa voi käydä ihailemassa Hevossalmen kääntösillan pielessä Helsingissä.
Lisätietoa
Väylätarkastaja
Arto Säilynoja
Liikennevirasto
puh. 029 534 3359
arto.sailynoja(at)liikennevirasto.fi