Sillasta muistoksi: Hessundinsalmen vanhan sillan purkuprosessi

Julkaistu 3.2.2025

Hessundinsalmen uusi upea silta on ollut liikenteen käytössä lokakuusta 2024. Nyt on tullut aika purkaa vanha silta ja sen rannoilla sijaitsevat tukirakenteet.

kaivinkone lumisella sillalla

Aivan ensimmäiseksi täytyy kysyä purkuoperaatiosta vastaavalta Kreaten työmaapäällikkö Jalmari Järventaukselta, onko hän purkamiseen erikoistunut demolition man, vai onko hän myös taitava rakentaja.

”Olen rakentanut siltoja yli 10 vuotta, ja joukkoon on mahtunut niin uusia kuin korjattavia siltoja. Näiden vuosien aikana eteeni ei ole osunut kuin muutama sellainen siltakohde, jossa ei olisi vaadittu vanhan sillan purkamista. Näissä hommissa pitää osata rakentaa ja purkaa”, Jalmari hymyilee kysymykselle. 

Jalmari on osallistunut Hessundinsalmen uuden sillan rakentamiseen alusta asti. Uutta rakennettaessa suunniteltiin kuitenkin jo hyvän aikaa vanhan sillan purkamista. Sunnitteluprosessi kesti yli vuoden. 

”Rakensimme purkutelineitä jo viime kesänä, kun vesiväyläkin oli vielä auki. Toisella rannalla sijaitsevan saunan suojaus on merkitty helmikuussa 2024 työlistalle, eli sieltä asti olemme kuljettaneet purkua eteenpäin”, Jalmari muistelee. 

Huolellinen suunnittelu takaa purkutöiden hallitun etenemisen

Vanhoja purettavia rakenteita ei noin vain voi poistaa, vaan työ suunnitellaan huolella ja niin, että sijainti ja lähiympäristö huomioidaan.

”Hessundissa rakennettiin ensin työskentelyalusta eli työsilta vanhan sillan alle. Purkujätettä ei saa päätyä mereen, vaan niille järjestettiin lajittelu- ja kierrätyssysteemi. Purkutöiden tulee lisäksi huomioida uusi rakenne aivan purettavan rakenteen vieressä. Uudelle sillalle ei saa aiheutua minkäänlaisia vaurioita. Sama koskee myös lähiympäristössä sijaitsevia koteja ja kesämökkejä, niitäkin tulee varoa”, Jalmari selittää. 

Vanhan sillan alle rakennettu työsilta on aivan yhtä jykevää tekoa, kuin se, jolta uusi silta rakennetiin. Työsillalle kohdistuu pistemäistä kuormitusta esimerkiksi sillan kaariosaa tukevien tuentojen vuoksi. Työsillan tulee kantaa myös puretun betonin ja purkukoneiden paino.
Sillalta poistetaan aluksi asfaltti, minkä jälkeen kansirakennetta aletaan piikkaamaan pois. Seuraavaksi puretaan pilarit ja viimeisenä kaariosa. Maatuet piikataan niin ikään pois. Tulopenkereet muotoillaan uuteen siltaan ja maisemaan sopiviksi. 

”Muotoilun vuoksi joudutaan varmasti jonkun verran ajamaan maata pois. Lopputuloksen täytyy näyttää siltä, ettei vanhaa siltaa olisi ollutkaan. Piikatut betonikappaleet putoavat alas työsillalle ja ne kuljetetaan pois. Mitään ei siis päädy mereen”, Jalmari vakuuttaa. 

Purettujen materiaalien lajittelu mahdollistaa niiden uusiokäytön 

Vanhasta sillasta irrotetut materiaali lajitellaan jo työmaalla tarkasti. Osa materiaaleista voidaan hyödyntää uudelleen.

”Asfaltti murskataan ja siitä tehdään uutta. Betonista erotellaan eli pulveroidaan raudoitukset pois. Raudoitukset voidaan käyttää uusioteräksen raaka-aineena, betoni puolestaan kuljetetaan Kirjalan läjitysalueelle murskattavaksi. Sen jälkeen se testataan ja käytetään mahdollisesti maanrakennusaineena joko näillä meidän työmaillamme tai muualla”, Jalmari luettelee kierrätysmahdollisuuksia.

Myös vanhat, 1960-luvulla rakennetun sillan toisen osan verhoilukivet jäävät elämään hankealueella.

”Hienot graniittiset verhoilukivet tullaan käyttämään tulevien sijoitusalueiden maisemoinnissa”, Jalmari kertoo.

Purkutöiden valmistelussa ja tuentojen rakentamisessa oli mukana isompi työporukka. Itse purkutöissä on käytössä kaksi kaivinkonetta ja kuorma-autoja kuljettajineen. 

Vanha silta jää lopullisesti historiaan syksyllä 2025

Purkutyöt ovat täyttä päätä käynnissä. Veneväylän aukeaminen asettaa takarajan valmistumiselle. 

”Veneilykausi alkaa vappuna, ja tuolloin veneväylä täytyy saada avattua. Maallikon silmin katsottuna purkutyöt ovatkin silloin jo suurilta osin valmiit. Veneväylän avauduttua kaivamme vielä anturoita pois, käsittelemme purkujätteitä ja puramme työsiltojen viimeisetkin pätkät rannoilta. Kesällä tehdään maisemointia ja työt ovat täysin valmiit syksyllä 2025”, Jalmari paaluttaa aikataulun.