Helsinki–Riihimäki-ratahanke: Tikkurilan työt loppusuoralla
Julkaistu 14.10.2024
Tikkurilan ratapihan vaihteisiin, raiteisiin ja laitureihin on tehty parannuksia puolentoista vuoden ajan, ja työt valmistuvat vuoden loppuun mennessä. Töiden ansiosta junaliikenne soljuu tulevaisuudessakin sujuvasti läpi ratapihan. Junaliikenne palaa entisiin aikatauluihinsa 27.10.
"Ensimmäinen vaihe kolmiosaisesta hankkeestamme päättyy Tikkurilan töiden valmistuessa vuoden lopulla. Tämä liikennepaikkojen parantamiseen keskittynyt vaihe alkoi vuonna 2015", kertoo projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta.
Syyskuussa alkoi Tikkurilan töiden viimeinen vaihe, ja työalue siirtyi jälleen uuden raideparin kohdalle ratapihan pohjoispäässä. Töille on ollut leimallista työskentely tiiviin kaupunkirakenteen ja vilkkaan junaliikenteen keskellä.
Ajankohtaiset työt
Ratapihan päällysrakenne valmistuu lokakuun lopulla, mutta sähköratatöiden viimeistely jatkuu vielä sen jälkeen. Lisäksi asennetaan valaisimia ja vaihteenlämmityksiä sekä viimeistellään kaapelireittejä. Myös turvalaitteiden asennustyöt jatkuvat.
Syyskuussa alkaneessa viimeisessä vaiheessa töitä on tehty käytännössä vain aamuöisin, sillä työalue sijaitsee ratapihan keskellä.
I-, P- ja K-junat palaavat tuttuihin aikatauluihinsa
Työt Tikkurilassa saadaan 27.10. mennessä niin pitkälle, että pääradan ja kehäradan lähijunaliikenne voidaan palauttaa totuttuihin aikatauluihinsa. Muutos koskee I-, P- ja K-junia.
Viikonlopun vuorot paranevat, junat pysähtyvät jälleen Vehkalan asemalla, ja I- ja P-junat kulkevat jälleen kehäradan päästä päähän.
Uusiin aikatauluihin kannattaa tutustua HSL.fi Reittioppaasta sekä HSL-sovelluksesta.
Videolla työmaavalvoja Terho Truhponen Rejlersiltä ja työmaapäällikkö Mikko Väisänen GRK:lta kertovat Tikkurilan kuulumisista.
Seuraa hanketta: https://www.facebook.com/hkiriihimaki https://vayla.fi/helsinki-riihimaki
Helsinki–Riihimäki-ratahankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella, pääradalla. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäisen rakentaminen on käynnissä vuosina 2016–2024 ja toisen vuosina 2021–2028. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.