Hyppää sisältöön

Helsinki–Riihimäki-ratahanke: ensimmäinen työvaihe Tikkurilassa valmistui onnistuneesti

Julkaistu 16.5.2023 12.49

 

Ensimmäinen työvaihe Tikkurilan asemalla on saatu valmiiksi suunnitellusti. Urakan seuraava vaihe alkoi maanantaina 15.5., jolloin raiteet 4 ja 5 suljettiin liikenteeltä. Työt Tikkurilassa vaikuttavat junien lähtölaitureihin, matka-aikoihin ja ajettavien junavuorojen määrään.

Tikkurilan ratapihan rakennus- ja muutostyöt ovat edenneet kiihtyvällä tahdilla. Ensimmäinen vaihe, jonka ajaksi suljettiin raiteet 1 ja 2 on saatu valmiiksi.

”Suoriuduimme edeltävästä työvaiheesta varsin mallikkaasti. Ensimmäinen työvaihe, jossa raiteet 1 ja 2 olivat suljettuna, oli liikenteellisesti haastavin ja siitä huolimatta häiriöitä liikenteelle koitui vain vähäisesti.”, kertoo hankkeen projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta.

Tikkurilan raide- ja vaihdemuutoksilla mahdollistetaan neljä laituriraidetta kaukoliikenteen sekä Riihimäen ja Lahden suunnan lähijunien käyttöön nykyisten kolmen laituriraiteen sijasta.

Seuraava työvaihe Tikkurilassa tehdään raiteilla 4 ja 5

Liikenne raiteilla 4 ja 5 suljettiin maanantaina 15.5. Tikkurilan asemalla. Sulkeminen aiheuttaa muutoksia junien lähtöraiteisiin. Tikkurilan asemalla on muutoksista kertovia tiedotteita ja matkustajien kannattaa tarkistaa lähtöraiteet näytöiltä.

Työvaiheessa ratapihalta poistetaan yksi vaihde ja sen tilalle asennetaan suora elementti. Lisäksi laiturille 5 tehdään muutostöitä.

Seuraa töiden etenemistä verkkosivuilla ja somessa

Rakentamisen käynnistyessä tulevista muutoksista ja työn etenemisestä tiedotetaan Väyläviraston verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa. Lisäksi HSL ja VR tiedottavat matkustajaliikenteen muutoksista verkkosivuillaan sekä omissa sosiaalisen median kanavissaan. Tarkat aikataulut ja tiedot ovat luettavissa aseman näytöiltä, HSL.fi-sivuilla ja HSL-sovelluksessa sekä VR.fi:n ja VR Matkalla -sovelluksen matkahaussa.

Tikkurilan muutokset ovat osa vaiheittain toteutettavaa Helsinki–Riihimäki kapasiteetin lisääminen -hanketta. Hankkeen tavoitteena on parantaa Suomen vilkkaimmin liikennöidyn rataosuuden toimintavarmuutta kasvattamalla sen välityskykyä ja parantamalla sen häiriönsietokykyä.

Lisätietoa poikkeusliikenteestä:

HSL Viestintä, mediadesk 040 163 2818 / [email protected]

VR Viestintä, 029 4347 123 / [email protected]

Lisätietoa hankkeesta:

Väylävirasto: Riitta Parviainen, projektipäällikkö, [email protected], puh. 0295 34 3034

Seuraa hanketta:

https://www.facebook.com/hkiriihimaki

https://vayla.fi/helsinki-riihimaki

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa luodaan edellytykset sujuvammalle liikenteelle Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella, pääradalla. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa, joista ensimmäisen rakentaminen on käynnissä vuosina 2016–2024 ja toisen vuosina 2021–2028.

Liitteet


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta