Hyppää sisältöön

Helsinki–Riihimäki-hanke: Järvenpään lisäraiteen rakentaminen jatkuu ja työt laajenevat Riihimäen asemalle

Julkaistu 27.03.2018

Huhtikuussa Helsinki–Riihimäki-hankkeen työt laajenevat Riihimäen ratapihalle, jossa ratapihan raiteisto uusitaan, aseman laitureita korotetaan esteettömiksi ja aseman palvelutasoa parannetaan. Järvenpään asemalla on tehty töitä koko talven ajan, ja maaliskuun lopussa jatkuvat myös lisäraiteen rakennustyöt Ainola–Purola-välillä. Hankkeen työt tulevat aiheuttamaan kevään ja kesän aikana muutoksia asemien lähtöraiteisiin ja radan käyttöön.

Helsinki–Riihimäki-lisäraiteen rakennustöiden painopiste siirtyy huhtikuussa Riihimäen ratapihalle, jossa uusitaan ratapihan raiteistot ja rakennetaan matkustajien käyttöön korkeat, esteettömät laiturit. Samalla ratapihalle rakennetaan uusi hissi sekä uusitaan vanhat hissit, ratapihan valaistus ja välilaiturien katokset.

– Kyse on kokonaisvaltaisesti parannuksesta, josta hyötyvät sekä Riihimäen rautatieaseman että koko pääradan käyttäjät. Ratapihan vaihteiston uusiminen tekee läpi kulkevan nopean junaliikenteen kulusta sujuvampaa. Korkeammat laiturit ja uusi hissi taas mahdollistavat esteettömän kulun matkustajille, ja asemalle tulevat valvontakamerat parantavat matkustajaturvallisuutta, kertoo Helsinki–Riihimäki-hankkeen projektijohtaja Juha Kansonen.

Riihimäen ratapihan päivityksen lisäksi uusitaan 100 vuotta vanha Vantaanjoen ratasilta. Ratapihalla on tehty talven aikana jo valmistelevia töitä, kuten laajennettu Riihimäen asetinlaitetilaa, jotta kaikille muutoksen myötä tuleville turvalaitteille on tarpeeksi tilaa.

Riihimäen ratapihan rakennustyöt tulevat aiheuttamaan katkoksia junaliikenteeseen ja työnaikaisia muutoksia lähtöraiteisiin. Luvassa on esimerkiksi bussikuljetuksia vaativia katkoja arkiöinä klo 00.40–05.00 välillä. Näistä tiedotetaan tarkemmin myöhemmin erikseen.

Lisäraiteen rakennustyöt AinolaPurola-välillä ja työt Järvenpään asemalla jatkuvat

Kevään myötä myös työt muilla hankkeen työmailla aktivoituvat. Maaliskuun lopussa hankkeessa jatketaan Ainola–Purola-välin lisäraiteen rakentamista talvitauon jälkeen. Työt tulevat kestämään koko kevään ja kesän ajan.

Lisäksi hankkeeseen kuuluvat Järvenpään aseman seudun työt, joita on tehty talven yli. Nämä työt jatkuvat tämän vuoden. Järvenpään asemajärjestelyjen yhteydessä tehdään asematunneleiden jatkeiden rakentamista sekä rakennetaan lisää liityntäpysäköintialueita ja uusi bussiterminaali kaupunkilaisten käyttöön. Rakennustöiden vuoksi läntinen raide 1. on poissa käytöstä Saunakallion ja Järvenpään asemille kesä-lokakuussa 2018. Muutoksesta tiedotetaan lisää myöhemmin.

Keravan lisäraide ja Järvenpään alueen sillat jo valmiita

Hankkeessa on tähän mennessä saatu valmiiksi Vuosaaren satamaan menevää liikennettä palveleva Keravan kohdan lisäraide ja Järvenpään alueen sillat. Kokonaisuudessaan hanke valmistuu vuoden 2020 loppuun mennessä, jolloin se mahdollistaa sujuvamman ja täsmällisemmän liikenteen sekä taajamavuorojen lisäämisen Helsinki–Riihimäki-rataosalla.

Järvenpään työmaan ajankohtaisia kuulumisia voi seurata Facebook-sivulta Järvenpään alueen lisäraide.

Lisätietoja:

projektinjohtaja Juha Kansonen, puh. 0295 34 3633, juha.kansonen(at)liikennevirasto.fi
projektipäällikkö Riitta Parviainen, puh. 0295 34 3034, riitta.parviainen(at)liikennevirasto.fi

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa parannetaan Suomen vilkkaimmin liikennöidyn rataosuuden, pääradan välityskykyä. Hanke toteutetaan kahdessa vaiheessa, joista ensimmäinen on käynnissä vuosina 2016–2020. Lisätietoa: www.liikennevirasto.fi/helsinki-riihimaki ja www.facebook.com/jarvenpaanlisaraide/

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta