Hyppää sisältöön

Hailuodon kiinteä yhteys koko matkalta työmaaliikenteen käytössä

Julkaistu 23.12.2024 8.30

 

Hailuodon kiinteän yhteyden rakentamisessa saavutettiin viime viikolla merkkipaalu, kun mantereelta tuleva louhepenger kohtasi Huikun työsillan. Ulkopuolisilla ei silti ole työmaalle omin päin asiaa.

Hailuodon kiinteän yhteyden rakenteilla oleva louhepenger ylitti Oulun ja Hailuodon kuntarajan 12. joulukuuta, ja viime viikolla kurottiin umpeen rako penkereen pään ja Huikun työsillan välillä. Koko yhteysväli Oulunsalosta Hailuotoon on nyt rakennettu niin, että työmaa-ajoneuvot pääsevät kulkemaan sitä pitkin ja lauttakuljetusten tarve vähenee.

”Vaikka työmaaliikenne pääsee talven ajan liikkumaan rakenteilla olevaa tieyhteyttä pitkin, ulkopuolisilta työmaa-alueella omin päin liikkuminen on turvallisuussyistä ehdottomasti kielletty”, hankkeen projektipäällikkö Terhi Honkarinta Väylävirastosta muistuttaa.

Louhepenkereen ja työsillan liittymäkohta lumipeitteisellä merellä. Penkereellä kulkee useita työmaa-ajoneuvoja ja -koneita.Hailuodon kiinteän yhteyden louhepenger saavutti Huikun työsillan viime viikolla.

Turvallisesti työmaan ohi

Työnaikaiset veneilyaukot Huikun työsillassa ja Riutun siltapaikan läheisyydessä on suljettu talveksi. Jäällä liikkujat voivat talvikaudella ohittaa työmaan oheiseen karttaan merkittyä reittiä pitkin yhteyden mantereen puoleisessa päässä. Ohitusreitin käyttäjien tulee muistaa väistää Hailuodontiellä kulkevaa liikennettä.

Kulkureitti Hailuodon kiinteän yhteyden työmaan läpi talvikaudella Riutunkarin kohdalla.

Työpenger avuksi poikkeustilanteissa

ELY-keskus tiedotti aiemmin, että Hailuodon lauttaliikenne saattaa keskeytyä talven aikana lauttaväylällä vallitsevien jääolosuhteiden takia. Poikkeustilanteessa liikenne saaren ja mantereen välillä hoidetaan osittain lautalla ja osittain kiinteän yhteyden työpengertä pitkin. Tuolloin pengertieosuudella liikutaan aina saattoauton perässä turvallisuuden varmistamiseksi.

6,5 kilometriä pengertä ja työsilta

Kiinteän yhteyden rakentaminen käynnistyi viime toukokuussa Riutunkarin rannasta. Sen jälkeen pengertä on rakennettu meren halki yhteensä noin 5,5 kilometriä Riutun sillan työpenger mukaan lukien. Huikun siltapaikalla louhepenger kohtaa noin 750 metriä pitkän työsillan ennen viimeistä pengerkilometriä työsillan ja Hailuodon välillä.

Penkereen pinta on ensimmäisessä vaiheessa rakennettu noin metrin korkeudelle merenpinnasta. Lopullinen tien pinta tulee olemaan vähintään 3,5 metriä merenpinnan yläpuolella. Kaikkiaan pen-gertien rakentamiseen tarvitaan yli 1,3 miljoonaa kuutiometriä kiviainesta.

Lisätietoja:

Väylävirasto
Projektipäällikkö Terhi Honkarinta, p. 029 534 3754
Projektipäällikkö Jukka Päkkilä, p. 029 534 3755
[email protected]

Hanke verkossa:

vayla.fi/hailuoto
facebook.com/hailuotokiintea
x.com/Hailuotokiintea

Hankkeen kuvia Flickr-kuvapalvelussa:

flickr.com/photos/vaylafi/albums/72157718823411711/

Hailuodon kiinteä yhteys

Hailuotoon rakennetaan nykyisen lauttayhteyden korvaava kiinteä maantieyhteys Oulun Riutunkarin ja Hailuodon Huikun välille. Noin 8,4 km pitkä kiinteä yhteys sisältää pengertieosuuden ja Huikun ja Riutun pitkät sillat. Kiinteällä yhteydellä parannetaan Hailuodon valtakunnallista ja seudullista saavutettavuutta. Yhteys mahdollistaa entistä sujuvammat yhteydet Hailuotoon suuntautuvalle henkilö- ja tavaraliikenteelle sekä paikalliselle elinkeinotoiminnalle ja laajentaa Hailuodon työssäkäyntialuetta. Tavoitteena on, että Hailuodon kiinteä yhteys on käytössä loppuvuodesta 2026.

Liitteet