Hailuodon kiinteä yhteys -hanke etenee vauhdilla kohti kevään ja kesän työvaiheita
Julkaistu 26.3.2025 8.30
Hailuodon kiinteän yhteyden rakennustyöt ovat edenneet talvikaudella ripeästi. Paalutustyöt ovat päättyneet ja Riutun silta valmistuu työmaaliikenteen käyttöön tulevan kesän aikana. Kevään ja alkukesän aikana valetaan Riutun sillan kansi ja Huikun sillan lohkojen asennus käynnistyy.
Hailuodon kiinteä yhteys -hankkeessa on talvikaudella jatkettu penkereen sekä molempien siltojen rakentamista. Loppuvuodesta saatiin penger talviajaksi työmaan käyttöön Hailuotoon saakka. Tätä yhteyttä on hyödynnetty talven aikana Huikun sillan ja Hailuodon välisen osuuden rakentamiseen, johon suurin osa tarvittavasta louhemateriaaleista on jo ajettu. Kokonaisuudessaan hankkeen tarvitsemasta louheesta ja murskeesta on tähän mennessä ajettu noin kaksi kolmasosaa.
”Kiviaineksen ajot painottuivat vuoteen 2024, jolloin tavoitteena oli saada työmaayhteys Huikun sillalle. Jäljellä olevat ajot jaksottuvat pidemmälle ajalle tälle ja ensi vuodelle, joten kiivain louheenajo on takanapäin”, projektipäällikkö Jukka Päkkilä Väylävirastosta kertoo.
Yhteyden molempien siltojen paalutustyöt ovat nyt valmistuneet. Hailuodon puoleisen Huikun sillan viimeiset paalut lyötiin paikoilleen maaliskuun alussa. Sillan välitukien rakentaminen on käynnissä. Tukien on suunniteltu valmistuvan kevään aikana.
Ensimmäiset Huikun sillan kaikkiaan 25 teräslohkosta tuotiin helmikuun lopulla työmaalle odottamaan sillan asennusta, joka käynnistyy kesällä sillan mantereenpuoleisesta päästä.
”Työmaalla teräslohkot varustetaan muotilla, minkä jälkeen ne siirretään asennusradalle oikeaan korkeuteen ja sijaintiin, jossa ne kiinnitetään toisiinsa hitsaamalla. Tämän jälkeen yhtenäinen palkisto tunkataan tukiväli kerrallaan välitukien päälle”, Päkkilä avaa asennusvaihetta.
Teräsrakenteen asennus tehdään vaiheittain kesän ja syksyn aikana ennen sillan kannen betonointia.
Riutun sillan kansi valetaan keväällä
Mantereen puoleisen Riutun sillan kaikki välituet ovat valmistuneet. Myös sillan kannen muotitus- ja raudoitustyöt ovat edenneet hyvin ja valmistuvat kevään aikana. Kannen valu on vuorossa näillä näkymin loppukeväästä, mikäli sää on suotuisa.
”Valu toteutetaan yhtäjaksoisesti ja se kestää yli viisi päivää. Siksi täytyy varmistua, että olosuhteet ovat valulle otolliset, eikä esimerkiksi kovia myrskyjä ole luvassa”, Päkkilä kertoo.
Riutun sillan kansi valetaan keväällä.
Kesän aikana Riutun sillalla päästään tekemään kaide-, vesieristys- ja päällystystöitä, minkä jälkeen silta on valmis työmaaliikenteen käyttöön. Rakentamisen ajan käytössä ollut työpenger puretaan, ja työpenkereestä vapautuva louhe käytetään pengertien korottamiseen lopulliseen korkeuteensa.
Lisätietoja:
Väylävirasto
Projektipäällikkö Terhi Honkarinta, p. 029 534 3754
Projektipäällikkö Jukka Päkkilä, p. 029 534 3755
[email protected]
Hanke verkossa:
vayla.fi/hailuoto
facebook.com/hailuotokiintea
x.com/Hailuotokiintea
Hankkeen kuvia Flickr-kuvapalvelussa:
flickr.com/photos/vaylafi/albums/72157718823411711/
Hailuodon kiinteä yhteys
Hailuotoon rakennetaan nykyisen lauttayhteyden korvaava kiinteä maantieyhteys Oulun Riutunkarin ja Hailuodon Huikun välille. Noin 8,4 kilometriä pitkä kiinteä yhteys sisältää pengertieosuuden ja Huikun ja Riutun pitkät sillat. Kiinteällä yhteydellä parannetaan Hailuodon valtakunnallista ja seudullista saavutettavuutta. Yhteys mahdollistaa entistä sujuvammat yhteydet Hailuotoon suuntautuvalle henkilö- ja tavaraliikenteelle sekä paikalliselle elinkeinotoiminnalle ja laajentaa Hailuodon työssäkäyntialuetta. Tavoitteena on, että Hailuodon kiinteä yhteys on käytössä loppuvuodesta 2026.