Hyppää sisältöön

GRK aloitti Lounais-Suomen rataverkon kunnossapidon pääurakoitsijana

Julkaistu 19.4.2022

GRK Rail Oy aloitti kunnossapitoalue 2:n eli Lounais-Suomen rataverkon kunnossapidon pääurakoitsijana huhtikuun alussa. Toimijan vaihto on sujunut hyvin, ja alkaneelle viisivuotisjaksolle on suuria odotuksia esimerkiksi kunnossapidon suunnitelmallisuuden suhteen.

GRK Rail Oy aloitti 1.4.2022 rataverkon kunnossapitoalue 2:n pääurakoitsijana. Viisivuotiseen sopimukseen kuuluu radan ja turvalaitteiden kunnossapito ja se kattaa koko Lounais-Suomen rataverkon, johon kuuluvat rantaradan (Turku-Kirkkonummi) lisäksi myös Turku-Toijala-, Turku-Uusikaupunki- ja Hyvinkää-Hanko-radat. Sopimuksessa on kahden vuoden optio.

”Pääurakoitsijan vaihtuminen on sujunut ongelmitta ja yhteistyö on toiminut erittäin hyvin tilaajan näkökulmasta”, kiittelee radan kunnossapidon aluepäällikkö Eero Liehu Väylävirastosta.

Kunnossapitourakka toteutetaan allianssimallilla, mikä lisää kustannustehokkuutta ja korostaa loppukäyttäjälle oleellisinta asiaa eli radan kunnossapidon laatua. Sekä tilaaja että urakoitsija sitoutuvat yhteisiin kustannus- ja laatutavoitteisiin, ja päätökset tehdään yhdessä. Myös riskit ja hyödyt jaetaan osapuolten kesken.

Allianssimallin joustavuus varmistaa hyvän yhteistyön muuttuvissakin tilanteissa. Esimerkiksi Turun ratapihalle on suunniteltu suuria investointihankkeita, mikä edellyttää paljon töiden yhteensovittamista kunnossapidon kanssa. Suunnitelmallisuus on muutenkin keskiössä.

”Sopimus on nyt erilainen kuin aiemmin, sillä kukin vuoden mittainen kunnossapitojakso suunnitellaan erikseen. Suunnittelu tehdään yhteistyössä Väyläviraston ja urakoitsijan kanssa. Tarjouspyynnössä olleiden lupausten takia meillä on suuria odotuksia juuri suunnitelmallisuuden suhteen”, Liehu kertoo.

Rataverkolla 12 kunnossapitoaluetta, kilpailutus viiden vuoden välein

Suomen rataverkko on jaettu kahteentoista kunnossapitoalueeseen, joiden kunnossapito kilpailutetaan viiden vuoden välein. GRK on hoitanut ratojen kunnossapitoa myös Uudellamaalla eli kunnossapitoalue 1:llä huhtikuusta 2020 alkaen.

Kunnossapitoalue 2 eli Lounais-Suomen rataverkko sisältää muun muassa 280 tasoristeystä, 300 vaihdetta, 280 siltaa, 16 tunnelia sekä suuren määrän ohjaus- ja turvalaitteita. Lämmitettäviä vaihteita on noin 170.

Vuorokaudessa Kirkkonummen ja Karjaan välillä liikkuu 46 henkilöjunaa sekä Karjaan ja Turun välillä 36 henkilöjunaa. Alueella liikennöi myös tavarajunia.

Lisätietoja:

Radan kunnossapidon aluepäällikkö Eero Liehu, Väylävirasto
puh. 029 534 3894
[email protected]

Lue lisää:

Katso rataverkon kunnossapitoalue 2 kartalla

Ratojen kunnossapidon työnjako

GRK Infra Oy:n tiedote aiheesta


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta