Espoon kaupunkirata -hankkeen myötä Kauniaisten aseman kulkuväylät ovat muuttuneet siten, että alikulkuyhteys portaiden kautta toiselle laiturille on suljettu ja kulku laiturille tapahtuu laituripolun kautta raiteiden yli. Laituripolku on varustettu ääni- ja valovaroituslaitoksella sekä varoituskylteillä. Tilanne on teknisesti sama kuin ennen Espoon kaupunkirata -hankkeen töitä, ja moni onkin käyttänyt laituripolkua aiemmin tottuneesti, koska se on ollut jo ennen hanketta ainoa samassa tasossa kulkeva yhteys.
Vaikka laituripolulla on ääni- ja valovaroituslaitos, on joidenkin junamatkustajien käyttäytyminen aiheuttanut vakavia vaaratilanteita, kun osa matkustajista kiirehtii laituripolun yli lähdössä olevan junan editse. Laituripolku ei ole suojatie eikä junalla ole väistämisvelvollisuutta. Juna ei pysähdy hätäjarruttaessaan yhtä nopeasti kuin esimerkiksi auto. Ensisijaisen tärkeää on siis se, että matkustajat noudattavat kulkiessaan sääntöjä, eivätkä missään tapauksessa lähde ylittämään raiteita varoitusäänen ja punaisen varoitusvalon ilmoittaessa kulkevasta junasta.
Turvallisuus on yksi Espoon kaupunkirata -hankkeen tärkeimmistä periaatteista. Tämä koskee sekä hankkeen töitä että liikenne- ja muita järjestelyitä. Ohiajavien junien nopeutta Kauniaisten asemalla on laskettu, ja junat kulkevat nyt 50 km/t (aiemmin 80 km/t).
Lopullinen esteetön yhteys alikulkusillan kautta valmistuu 2026, jolloin myös laituripolku poistuu. Hankkeen töiden edetessä aseman kulkuyhteyksien laatu paranee vaiheittain. Töiden valmistuttua saadaan turvalliseen ja esteettömään liikkumiseen huomattava parannus lähtötilanteeseen verrattuna.