Porapaaluseinässä käytettävät paalut ovat onttoja ja niiden halkaisija on 610 mm, seinän paksuus 12,5 mm ja pituus 10–14 metriä. Paalut porataan kallioon noin 1,8 metrin syvyyteen, ja tuennan varmistamiseksi ne ankkuroidaan. Kallioankkurit porataan 45 asteen kulmassa paalujen läpi noin 4,5 metrin syvyyteen kallioon, ja ne betonoidaan paikoilleen ennen jännittämistä. Ensin varmistetaan vaijereiden pysyvyys 1050 kN* koevetovoimalla, jonka jälkeen ne asetetaan lopulliseen 400 kN* jättövoimaan.
Espoon kaupunkirata -hankkeessa asennetaan massiivisia paaluja Kaupunginkallion sillalle
Julkaistu 9.10.2024
Espoon keskuksessa sijaitsevan Kaupunginkallion sillan eteläpäähän rakennetaan parhaillaan porapaaluseinää. Seinä toimii tukimuurina tulevan raideparin, sen tukimuurin ja Kamreerintien kunnallistekniikan rakennustöissä. Tukimuuri mahdollistaa maankaivuutyöt sillan alapuolella.
Vilkas liikenne alueella on vaikuttanut työn suunnitteluun ja vaiheistamiseen. Tukimuurin rakentaminen on tapahtunut kahdessa eri vaiheessa, ja toinen puoli sillasta on jouduttu sulkemaan kerrallaan. Ajoneuvoliikenne on kuitenkin jatkunut molempiin suuntiin. Tällä hetkellä töitä tehdään itäisellä ajokaistalla. Tarvittavan työtilan varmistamiseksi molempien vaiheiden alussa on rakennettu väliaikainen työsilta, joka kestää paalutuskoneen painon, noin 80 tonnia.
*kN=kilonewton. Kuormien määrittämisessä käytettävä yksikkö. 1 kN vastaa noin 100 kilogramman massaa.