Hyppää sisältöön

Digiroad on tärkeä aineistolähde navigaattoriyhtiöille

Julkaistu 15.6.2017

Digiroadin webinaarissa torstaina 18.5. keskusteltiin navigaattorijärjestelmistä ja siitä, miten niissä hyödynnetään Digiroadia. Keskustelemassa olivat Samuli Lehtonen Hereltä ja Miika Mäkelä TomTomilta. Osallistujia webinaarissa oli 40 ja keskustelu aiheesta hyvää ja vilkasta. ”Jos Digiroadin tuottama data pitäisi kerätä joka kunnalta erikseen, ei se olisi ihan helppo homma”, Samuli Lehtonen kommentoi. Tässä tiivistelmä webinaarin sisällöstä.

”Laadimme aiemmin kartat itse, mutta pikkuhiljaa tietosisällöt ja vaateet ovat kasvaneet. Dataa tarvitaan eri tahoilta ja datalähteitä on lukuisia. Kootun datan tarve kasvaa”, Lehtonen jatkaa. Esimerkiksi juuri Digiroadissa valmiiksi pureskellun formaatin ansiosta suurin osa tietosisällöstä on helposti hyödynnettävissä.

Suunta kohti reaaliaikaisuutta

Lisäksi aineiston ajantasaisuus on viime vuosina noussut tärkeäksi arvoksi: Herellä on käytössä viikoittainen päivitys tiestödatan osalta. Osa ominaisuuksista päivittyy koko ajan. Suunta päivityksessä on yleisesti kohti reaaliaikaisuutta.

Here ajaa itse vuosittain ison osan Suomen tieverkosta. Kaikkea tietoa ei saada tästä materiaalista, sillä dataa tarvitaan paljon ja jatkuvasti. Digiroadin kaltaiset järjestelmät tarjoavat dataa valmiiksi koottuna pakettina.  ”On aivan huikeaa, miten homma on mennyt eteenpäin viimeisen 15 vuoden aikana”, toteaa Samuli Lehtonen. Miika Mäkelä toteaa edellä mainitun pätevän myös TomTomiin.

Aineiston ja datan arvo nousussa

TomTom on lisäksi myös laitevalmistaja. Aineiston ja datan arvo nousee kuitenkin koko ajan. Mäkelä kertoo, että ensimmäistä kertaa TomTomin historiassa aineiston ja datan arvo on noussut laitteiden edelle. ”Navigaattorit alkavat olla auringonlaskun alaa: autoissa on yhtä enemmän integroituja GPS-laitteita. Autojen automatisointi ja robotisaatio etenevät. Yhä enemmän mennään softakeskeisyyteen, jolloin data on se tärkein asia.”

TomTomin tuotteisiin kuuluvat navigaattorit sekä sivutuotteina kellot, kamerat ja urheilutuotteet. Tuotteet tekevät GPS-jälkeä, jota pystytään hyödyntämään karttatuotteissa. Kaikkea ei kuitenkaan pystytä tekemään näin yksinkertaisesta datasta, toteaa Mäkelä. ”Kansalliset paikkatietoaineistot ovat erittäin merkittäviä.”

”Tieto pitää saada jatkossa yhä nopeammin ja isompina palasina, jotta pystytään automatisoimaan prosessia ja viemään tietoa nopeasti tietokantaan. TomTomillakin on viikoittainen julkaisu, ja kanta on koko ajan julkaisuvalmis. Koko ajan mennään yhä nopeampaan julkaisutahtiin, se on selkeä suunta. Lähivuosina asiakkaamme pystynevät striimaamaan dataa livenä. Tällöin pystytään näyttämään aineistossa esimerkiksi  kiertotiet ja tietyöt. Tällaista yhä tarkempaa ja täsmällisempää tietoa tarvitaan”, Mäkelä kuvaa.

Puolen vuoden matka Digiroadista navigaattoriin –navigaattoriohjelmistojen päivitys käyttäjien vastuulla

Lehtoselle ja Mäkelälle esitettiin myös yleisökysymys viiveestä Digiroadin ja navigaattorien välillä sitten, kun tie on ilmoitettu Digiroadiin.  Molemmat toteavat viiveen navigaattorilaitteisiin olevan noin puoli vuotta siitä hetkestä, kun tie on mukana Digiroad-julkaisussa. Karttapalveluissa viive on pienempi, ja autonavigaattoreissa mahdollisesti suurempi, sillä silloin viive riippuu navigaattorin päivitystiheydestä.

Sekä TomTom että Here kannustavat autonavigaattorien käyttäjiä päivittämään laitettaan säännöllisesti. Samuli Lehtonen Hereltä toteaa Digiroadin lyhentäneen viiveaikaa: ”Nykyään Digiroad on nopeuttanut Maanmittauslaitoksen datan hyödyntämistä uusien teiden osalta. Se siirtyy meillä ensisijaiseksi lähteeksi myös uusien, nimettyjen teiden osalta.”

Suunnitelma- ja rakennusvaiheen tiedosta merkittävää hyötyä

Digiroadin järjestelmävastaava Matti Pesu Liikennevirastosta muistutti, että Maanmittauslaitokselle ja Digiroadiin on mahdollista ilmoittaa nykyään uudet tiet jo suunnitelmavaiheessa, ja myös kannusti kuntia tähän. Prosessi on nimeltään suunnitelma- ja rakennusvaiheen geometria, SURAVAGE. Kuntien kanssa SURAVAGE-prosessin pilotointi on käynnistetty nyt, kun Liikenneviraston itse hallinnoimien ja rakentamien teiden osalta prosessi on saatu testattua. ”Näin päästään etupainotteisuuteen tiedon toimittamisessa, ja ollaan sitten toivottavasti ajan tasalla aineistossa sillä hetkellä, kun katu tulee lopulta käyttöön”, Pesu kertoo.

Mäkelä ja Lehtonen toteavat uuden kadun tietojen ilmoittamismahdollisuuden jo suunnitelmavaiheessa olevan loistava juttu. ”Pystymme viemään tietokantaan teitä, jotka eivät ole vielä olemassa, ja merkitsemään ne niin, että ne eivät ole vielä käytössä. Tämä nopeuttaa polkua navigaattorilaitteiden päähän”, toteaa Lehtonen.

Virheilmoitukset ja tietojen tarkistaminen parantavat laatua

Yleisöltä tuli myös kysymys loppukäyttäjien esittämien, kartta-aineistoa koskevien virheilmoitusten luotettavuudesta.

Pääsääntöisesti palaute on oikeellista ja luotettavaa. ”Vahinkoja toki tulee, vaikkapa näppäillessä navigaattorin näyttöä kiireessä, mutta pääasiassa palaute on hyödyllistä ja tärkeää. Itse asiassa olemme huolissamme joillain alueilla vähentyneestä palautteesta. Asiakaspalautetta kaivataan totta kai aina vaan enemmän ja enemmän”, kertoo Miika Mäkelä.

TomTomilla on käytössä myös kohdennettu mikrotyöpalvelu osoitteiden tarkistamisessa. Myös HERE käyttää joukkoistamista palautteen keräämisessä. Ongelmana on kuitenkin tietojen kohdennettavuus. ”Luonnollisesti ihmiset tekevät päivityksiä siihen omaan lähiympäristöönsä, ja silloin tieto ei välttämättä ole kohdennettua eikä laajemmin hyödynnettävissä olevassa muodossa”, toteaa Samuli Lehtonen. Toisaalta kohdennetut virheilmoitukset vastaavat tähän puutteeseen: silloin pystytään tarkasti katsomaan, että missä kohdassa on tarkennettavaa.

Terveiset kunnille: päivittäkää tietolajeja kattavasti

Lehtonen ja Mäkelä kiittelevät myös eurooppalaisen yhteisprosessin TN-ITS:n suoraa rajapintaa nopeusrajoitustietojen päivittämisessä. ”Digiroadiin annettu tieto valuu lähes reaaliaikaisesti meille, ja nopeusrajoitusmuutokset menevät suoraan tietokantaan”, toteaa Samuli Lehtonen. ”Mukana on toki myös validaatiota ja muuta. Idea on kuitenkin se, että jos kunta tekee muutoksen, niin se tulee todella nopeasti meidän tietoon.”

Lehtonen kannustaa kuntia myös päivittämään tietolajit kattavasti alueeltaan: ”Silloin voimme lähteä tekemään kohdennetun kohtapäivityksen koko alueelle. Kun huomaamme, että jossain kunnassa tietty tietolaji on kattavasti päivitetty, on meillä korkea luotto siihen, että kyseinen kunta kannattaa päivittää.”

Seuraavassa Digiroad-pikawebinaarissa tiistaina 29. elokuuta kello 10.00-10.30 aiheena on Valio Digiroadin hyödyntäjänä. Haastateltavana on Valion logistiikkapäällikkö Petteri Laine, joka kertoo Digiroadin käytöstä Valion kuljetuksissa, reittisuunnittelussa ja suunnitteluohjelmistossa. Webinaariin voi ilmoittautua tästä linkistä.

Digiroadin etusivulle


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta