Hyppää sisältöön

Bussiliikenteen seminaari: Tiivistyvää yhteistyötä

Julkaistu 6.2.2013

Liikennevirasto järjesti bussiliikenteen seminaarin tiistaina 5.2.2013 Helsingin Messukeskuksessa. Tilaisuudessa esiteltiin linja-autoliikenteen uusiin järjestämistapoihin tulevia muutoksia. Tilaisuuden puheenjohtajana toimi ylijohtaja Anne Herneoja.

Erityisasiantuntija Tero Jokilehto Liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoi joukkoliikenteen rahoitukseen liittyvistä selvityksistä LVM:ssä. Ministeriön rahoitustyöryhmässä sekä selvitysmies Paajasen johdolla rahoitukseen liittyviä kysymyksiä on selvitetty perusteellisesti. Joukkoliikenteen rahoitus tulee todennäköisesti pysymään entisellä tasolla ja sen vuoksi Jokilehto sanoi, että "tänä keväänä tehtävien ratkaisujen tulee perustua nykyiseen rahoitustasoon."

Johtava joukkoliikenneasiantuntija Marja Rosenberg Liikennevirastosta kertoi maaseudun lippu- ja maksujärjestelmän selvityksestä tuloksia. Maali-työryhmän selvitys julkaistiin juuri samana päivänä, ja tuore raportti löytyy Liikenneviraston nettisivuilta. Rosenberg painotti kattavan yhteistyön tarvetta sekä toimivaltaisten viranomaisten, kuntien että liikenteenharjoittajien kesken.

Yhteishankkeet etenevät vauhdilla

Olli Kanerva Trafix Oy:stä kertoi kattavasti joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmähanke PILETIstä. Hankkeen aikataulu on tiukka. "Viranomaisten hallinnoiman lippu- ja maksujärjestelmän perusasiat ovat tuotantokäytössä kesäkuussa 2014", kertoi Kanerva.

Tilaisuudessa esiteltiin myös uusia yhteistyötapoja. Hannamari Helke Tampereen kaupungilta kertoi Tampereen lippuyhteistyöpilotista VR:n kanssa. Tarkoituksena on liittää nykyiset junapalvelut seutulippujärjestelmään. Pilottivaiheessa sekä junassa että bussissa käyvän yhdistelmäseutulipun voivat ostaa lempääläiset ja nokialaiset. Hankkeen edessä nähdään muun muassa kuinka paljon yhteiskäyttöinen lippu vaikuttaa matkustajamääriin.

Soile Koskela Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta kuvasi, millaista yhteistyötä toimivaltaisten viranomaisten ja kuntien välillä on. Koskela kertoi siitä, että toimivaltaisten viranomaisten välinen vuorovaikutus ja yhteistyö on tiivistynyt. Siirtymäaikana on herännyt yhteisiä kysymyksiä, joita selvitetään yhdessä. "Keskeneräisten asioiden määrä on kasvanut ja keskeneräisyyttä on täytynyt sietää", Koskela tiivisti.

Lisäksi tilaisuudessa kuultiin Matkahuollon toimitusjohtaja Jarmo Oksaharjun näkemys heidän yrityksensä roolista markkinoiden uudistuessa. "Matkahuolto haluaa olla myös jatkossa merkittävä toimija bussiliikenteen palvelukokonaisuudessa", sanoi Oksaharju.

Liikenteen tutkimuskeskus Vernen nuoret tutkijat Tuuli Rantala ja Jouni Wallander pitivät humoristisen ja puhuttelevan esityksen joukkoliikenteen käytettävyyden mahdollisuuksista. Yksityisautoilun ja joukkoliikenteen pirteä vastakkainasettelu antoi ajattelemisen aihetta varmasti jokaiselle kuuntelijalle.

Seminaarissa oli noin 120 kuuntelijaa. Aktiivisten osallistujien ansiosta saatiin paljon rakentavaa kritiikkiä ja avaavia näkökulmia viranomaistyöhön.

Näillä evästyksillä on hyvä jatkaa työtä muutoksen läpiviemiseksi. Kiitos kaikille osallistuneille!

Teksti: Erika Karjalainen


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta