20.12.2013: Moottoritiehanke Haminasta itään sai rahoituksen

Julkaistu 20.12.2013

Eduskunta on hyväksynyt määrärahan hankkeelle, jossa E18 eli valtatie 7 muutetaan moottoritieksi Haminan ja Vaalimaan välillä. Kyse on kansainvälisen liikenteen kannalta erittäin tärkeästä tiestä, joka kulkee Suomessa Turusta itärajalle. Hankkeen valmistuttua arviolta vuonna 2018 se on koko matkan moottoritietasoista. Rakennustyöt aloitetaan vuosien 2015–2016 vaihteessa, jota ennen tehdään hankintoja.

Lue koko tiedote täältä.

 

Tien rakentaminen toteutetaan elinkaarimallilla, jolloin rakentaja vastaa urakoitsijavalinnoista sekä myös ylläpidosta valmistumisen jälkeen. Liikenneviraston aiemmat elinkaarimallin tiehankkeet ovat olleet Kotka–Koskenkylä ja Lohja–Muurla -moottoritie, jotka molemmat ovat myös osa E18-reittiä. Samoin on lisäksi rakennettu Järvenpää–Lahti -väli nelostielle.

– Hanke vie Kaakkois-Suomea uudelle aikakaudelle, sillä sujuva tieyhteys on loistava mahdollisuus alueen monipuoliseen kehittämiseen. Nopeat ja sujuvat kulkuyhteydet houkuttelevat investointeja ja kasvattavat matkailijamääriä, kertoo Liikenneviraston projektijohtaja Lars Westermark.

Eroon rekkajonoista

Hanke myös lisää asuinympäristön viihtyisyyttä, kun ajoittaiset pitkät rekkajonot raja-asemalle poistuvat. Vaalimaan raja-asemalle tulee noin 500 rekan pysäköintialue ja raskaan liikenteen rajalähestyminen järjestellään kokonaan uudella tavalla.

Eduskunta hyväksyi hankkeen määrärahan osana ensi vuoden tulo- ja menoarviota. Kokonaisbudjetti on 660 miljoonaa euroa. Rakentaja sitoutuu vastaamaan tiestä seuraavat 15–20 vuotta.

Uusi, 32 kilometrin mittainen moottoritie tehdään pääasiassa metsän keskelle, nykyisen tien pohjoispuolelle. Rakennustyöt eivät aiheuta merkittävää liikenteellistä haittaa. Matkalla on yksi 250 metrin tunneli, joka alittaa Rasa-ahonmäen. Lisäksi rakennetaan mm. 34 siltaa ja kaksi levähdysaluetta, 8,4 kilometriä kevyen liikenteen väylää ja 8,4 kilometriä melusuojausta. 


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta