Apulaisjohtaja Miia Kari
Tehtävä – missä toimit ja mitä teet?
Vuoden 2021 kesäkuussa siirryin projektien toteutuksen Pasilan osaston apulaisjohtajaksi. Nykyisiin tehtäviini kuuluu erilaisiin yhteistyöryhmiin osallistuminen rautatieklusterilla, toteutushankkeiden ohjausryhmien vetäminen ja ratapuolen rakentamissuunnitelmien suunnitteluperusteiden hyväksyntä valtakunnallisesti. Lisäksi toimin Kouvola-Kotka/Hamina rautatiehankkeen projektipäällikkönä.
Koulutus ja työkokemus – miten on polku kulkenut?
Opiskelin ensin infrarakentamisen insinööriksi ja työskentelin Sito Tampereella suunnittelijana, kunnes muutin Helsinkiin palatakseni takaisin VR Trackille töihin. Trackilla (nykyisin NRC) työskentelin pääasiassa Etelä-Suomen alueella erilaisten rautatieprojektien parissa: projekti-insinöörinä ja projektipäällikkönä rakentamisen puolella. Viimeiset kaksi vuotta ennen Väylävirastoon siirtymistäni kuluivat pitkälti Raide-Jokerin tarjous- ja KAS-vaiheen tiimellyksessä. Töiden ohessa opiskelin myös pohja- ja kalliorakentamisen diplomi-insinööriksi ja valmistuin kesällä 2018.
Aloitin työt Väylävirastossa vuoden 2019 alussa ja työpäiväni kuluivat ensimmäiset 2,5 vuotta suurimmalta osin isojen valtuushankkeiden parissa. Osansa ajastani saivat myös pienemmät sillankorjausta, vaihteenvaihtoa tai tasoristeysten poistoa sisältävät kohteet, koska toimin valtuusrahalla toteutettavien hankkeiden projektipäällikön tehtävien lisäksi Itä-Suomen rakentamisen aluepäällikkönä. Kokouksia ja neuvotteluita oli tiuhaan kaupunkien ja kuntien sekä eri palveluntuottajien kanssa. Matkustuspäiviä minulla tuli 2–3 päivää viikosta, mutta suurin osa projekteista sijaitsi sellaisella etäisyydellä, että pääsin käymään paikalla päiväseltään. Loput työviikostani vietin joko Pasilan virastotalolla tai kotitoimistolla.
Parasta virastossamme – mitä talo tulijoille tarjoaa?
Virastossa olen päässyt tekemään huimasti aiempaa kansainvälisempiä tehtäviä ja kasvattanut jo ennestään vahvoja verkostojani infra-alalla. Erityisesti täällä kannustetaan osallistumaan kansainvälisten projektiyhteisöjen toimintaan, jotta hyviä käytäntöjä voidaan vaihtaa ja ottaa vinkkejä Suomen rajojen ulkopuoleltakin. Samoin kouluttautumiseen, opiskeluun ja itsensä kehittämiseen suhtaudutaan erittäin myönteisesti.
Suomen mittakaavassa Väylävirasto on todellinen aitiopaikka ammattimaiseen infra-alan rakennuttamiseen. Hankinnoissa taustaorganisaatio on aina tukena, ja osaajia löytyy omasta talosta joka lähtöön. Arvostan myös kollegoideni ammattitaitoa ja osaamista: ovathan Väyläviraston teettämät kohteet saaneet erilaisia isojen infrahankkeiden kansainvälisiä rakennuttamispalkintojakin.
Vinkkisi taloon tulijalle
Varaudu siihen, että erityisesti rautatiepuolella eteesi avautuu koukuttavan mielenkiintoinen työkenttä, jossa voit kehittää osaamistasi entisestään. Itse suhtauduin alkuun hieman epäilevästi valtion virastoon ja sen dynaamisuuteen, mutta täällä ei ole onneksi tarvinnut jäädä pyörittelemään peukaloitaan. Erityisesti projektien toteutuksen puolella on menoa ja meininkiä – onhan moni siirtynyt tänne rakentamisen puolelta samaan tapaan kuin minäkin.
Työelämän mottosi
Aina voi vähän parantaa (joskus hyvin rasittava motto, mutta toimii pieninä annoksina).
Kiinnostuitko? Katso Väyläviraston avoimet työpaikat ja hae meille!