- Banprojektet Kuppis–Åbo
- Trafikarrangemang
- Tågtrafiken till Helsingfors återvänder till Åbo centrum den 15 december
- Tillfälliga arrangemang i tågtrafiken mellan Åbo och Helsingfors vid Kuppis järnvägsstation
- Gång- och cykelrutter längs Aura å
- Invånartillställningar
- Beställ meddelanden om banprojektet Kuppis–Åbo
- Banprojektet-Kuppis-Abo/lattlast
Banprojektet Kuppis–Åbo på lätt svenska
Det här är en sida om banprojektet Kuppis–Åbo.
I projektet gör man många arbeten. Arbetena började år 2021. Arbetena blir klara år 2026.
Banprojektet Kuppis–Åbo är Trafikledsverkets projekt.
Vad gör man i projektet?
Projektets mål är att göra resandet säkrare och enklare på Åbo järnvägsstation.
Perrongerna på stationen görs säkrare. De görs också tillgängliga. Tillgänglighet betyder att personer som använder till exempel rullstol kan röra sig enkelt.
I projektet bygger man också ett andra järnvägsspår. Spåret byggs mellan stationerna i Kuppis och Åbo.
Järnvägen från Kuppis till Åbo
Mellan Kuppis station och Åbo järnvägsstation fanns tidigare bara ett järnvägsspår. Spåret gick över tre broar. Dessa broar var:
- Järnvägsbron över Aura å,
- Nummis underfartsbro och
- Uraputki underfart.
Järnvägsspåret och två av broarna, järnvägsbron över Aura å och Nummis underfartsbro, var i dåligt skick. De revs och byggdes på nytt.
Mellan Kuppis och Åbo byggdes också ett andra järnvägsspår.
Åbo järnvägsstation
Åbo järnvägsstation har flyttat till en ny plats. Den gamla stationsbyggnaden används inte längre.
Den nya stationen ligger bredvid Logomobron. Man går till perrongerna via Logomobron. Till perrongerna kan man gå med trappor eller hiss.
På kartan över projektområdet finns de byggobjekt som är viktigast ur stadsbornas och tågpassagerarnas synvinkel. Dessa är: Järnvägsavsnittet mellan stationerna i Kuppis och Åbo, Nummis underfartsbro, järnvägsbron över Aura å och Åbo bangård.
Konsekvenser för trafiken
Tågtrafiken från Helsingfors till Åbo
- Järnvägen från Helsingfors till Åbo går via Kuppis.
- Under byggarbetet är Kuppis slutstation för tågen från Helsingfors.
- I december 2024 börjar tågen köra till Åbo järnvägsstation igen.
Obs! Tågen från Tammerfors till Åbo kör normalt till Åbo järnvägsstation under hela byggtiden.
Fotgängare, cyklister och bilister
Byggarbetet ändrar rutterna. Nya rutter finns på projektets webbplats.
Obs! Informationen om trafikarrangemangen på webbplatsen är inte på lätt svenska.
Länk: Information om trafikarrangemang i samband med banprojektet Kuppis–Åbo (inte på lätt svenska)
Vad händer på byggplatsen nu?
Många arbeten i projektet är klara.
Det nya järnvägsspåret mellan Kuppis och Åbo är färdigt. Järnvägsbron över Aura å och Nummis underfartsbro har byggts på nytt. Bredvid Uraputki underfart har man byggt en ny underfartsbro.
Bygget av Skolgatans underfartsbro fortsätter. En del av bron är redan klar.
Några av de nya perrongerna är färdiga. Man kan nu gå på tåget från de nya perrongerna. Fler nya perronger byggs fortfarande.
Godsbangården är ännu inte klar. Den blir färdig nästa höst.
Byggtid och kostnader
- Byggarbetet pågår under åren 2021–2026.
- Projektets budget är 172 miljoner euro.
- Trafikledsverket och Åbo stad betalar kostnaderna hälften var.
- Europeiska unionen stöder projektet med 28,1 miljoner euro. Stödet gäller både planeringen och byggandet av projektet.
Mer information om projektet
Sidan om projektet hittar man på adressen vayla.fi/sv/banprojektet-kuppis-abo (inte på lätt svenska)
Vi informerar också om hur byggarbetet går på projektets Facebook-sida: facebook.com/KupittaaTurkuratahank