Banprojektet Kuppis–Åbo på lätt svenska

Banprojekt Pågående Egentliga Finland

Det här är en sida om banprojektet Kuppis–Åbo

I projektet gjordes många arbeten. Arbetena började år 2021. Arbetena blev klara år 2025.

Banprojektet Kuppis–Åbo är Trafikledsverkets projekt.

 

Vad gjorde man i projektet?


Projektets mål var att göra resandet säkrare och enklare på Åbo järnvägsstation.

Perrongerna på stationen gjordes säkrare. De gjordes också tillgängliga. Tillgänglighet betyder att personer som till exempel använder rullstol kan röra sig lätt.

I Åbo byggdes en ny personbangård och en ny godsbangård.
 

En ny järnväg från Kuppis till Åbo


Mellan Kuppis station och Åbo järnvägsstation fanns tidigare bara ett järnvägsspår. Spåret gick över tre broar. Dessa broar var:

  • Järnvägsbron över Aura å,
  • Nummis underfartsbro och
  • Uraputki underfart.

Järnvägsspåret, järnvägsbron över Aura å och Nummis underfartsbro var i dåligt skick. De revs och byggdes på nytt.Mellan Kuppis och Åbo byggdes också ett andra järnvägsspår.

Bredvid Uraputki underfart byggdes en ny underfart.
 

Åbo järnvägsstation


Åbo järnvägsstation har flyttat till en ny plats. Den gamla stationsbyggnaden används inte längre.

Den nya stationen ligger bredvid Logomobron. Man går till perrongerna via Logomobron. Till perrongerna kan man gå i trappor eller med hiss

 

Vad händer på byggplatsen nu?


Arbetena är klara.

Det nya järnvägsspåret mellan Kuppis och Åbo är färdigt. De nya broarna är färdiga.

De nya perrongerna är färdiga. Man kan nu gå på tåget från perrongerna.
 

Byggtid och kostnader

  • Byggarbetet pågår under åren 2021–2025.
  • Projektets budget är 172 miljoner euro.
  • Trafikledsverket och Åbo stad betalar kostnaderna hälften var.
  • Europeiska unionen stöder projektet med 28,1 miljoner euro. Stödet gäller både planeringen och byggandet av projektet.

 

Mer information om projektet

Sidan om projektet hittar man på adressen vayla.fi/sv/banprojektet-kuppis-abo (inte på lätt svenska)

Vi informerar också om hur byggarbetet går på projektets Facebook-sida: facebook.com/KupittaaTurkuratahank

 

 

Trafikledsverket är ensamt ansvarig för innehållet i denna publikation, som inte nödvändigtvis återspeglar Europeiska unionens åsikt.