Projektipäällikkö Miia Kari

Miia Karin kuva ja hänen mottonsa: Aina voi vähän parantaa.

Tehtävä – missä toimit ja mitä teet?

Toimin Itä-Suomen rakentamisen aluepäällikkönä ja investointiprojektien projektipäällikkönä. Lisäksi kommentoin suunnitteluperusteryhmässä rautateiden päällysrakenneasioihin liittyviä supe-kirjauksia.

Työpäiväni kuluvat suurimmalta osin isojen valtuushankkeiden parissa, mutta osansa ajastani saavat myös pienemmät sillankorjausta, vaihteenvaihtoa tai tasoristeysten poistoa sisältävät kohteet. Kokouksia ja neuvotteluita on tiuhaan kaupunkien ja kuntien sekä eri palveluntuottajien kanssa. Matkustan 2–3 päivää viikosta, mutta suurin osa projekteista sijaitsee sellaisella etäisyydellä, että pääsen käymään paikalla päiväseltään. Loput työviikostani vietän joko Pasilan virastotalolla tai kotitoimistolla.

Koulutus ja työkokemus – miten on polku kulkenut?

Opiskelin ensin infrarakentamisen insinööriksi ja työskentelin Sito Tampereella suunnittelijana, kunnes muutin Helsinkiin palatakseni takaisin VR Trackille töihin. Trackilla (nykyisin NRC) työskentelin pääasiassa Etelä-Suomen alueella erilaisten rautatieprojektien parissa: projekti-insinöörinä ja projektipäällikkönä rakentamisen puolella. Viimeiset kaksi vuotta ennen Väylävirastoon siirtymistäni kuluivat pitkälti Raide-Jokerin tarjous- ja KAS-vaiheen tiimellyksessä. Töiden ohessa opiskelin myös pohja- ja kalliorakentamisen diplomi-insinööriksi ja valmistuin kesällä 2018.

Parasta virastossamme – mitä talo tulijoille tarjoaa?

Virastossa olen päässyt tekemään huimasti aiempaa kansainvälisempiä tehtäviä ja kasvattanut jo ennestään vahvoja verkostojani infra-alalla. Erityisesti täällä kannustetaan osallistumaan kansainvälisten projektiyhteisöjen toimintaan, jotta hyviä käytäntöjä voidaan vaihtaa ja ottaa vinkkejä Suomen rajojen ulkopuoleltakin. Samoin kouluttautumiseen, opiskeluun ja itsensä kehittämiseen suhtaudutaan erittäin myönteisesti.

Suomen mittakaavassa Väylävirasto on todellinen aitiopaikka ammattimaiseen infra-alan rakennuttamiseen. Hankinnoissa taustaorganisaatio on aina tukena, ja osaajia löytyy omasta talosta joka lähtöön. Arvostan myös kollegoideni ammattitaitoa ja osaamista: ovathan Väyläviraston teettämät kohteet saaneet erilaisia isojen infrahankkeiden kansainvälisiä rakennuttamispalkintojakin.

Vinkkisi taloon tulijalle

Varaudu siihen, että erityisesti rautatiepuolella eteesi avautuu koukuttavan mielenkiintoinen työkenttä, jossa voit kehittää osaamistasi entisestään. Itse suhtauduin alkuun hieman epäilevästi valtion virastoon ja sen dynaamisuuteen, mutta täällä ei ole onneksi tarvinnut jäädä pyörittelemään peukaloitaan. Erityisesti projektien toteutuksen puolella on menoa ja meininkiä – onhan moni siirtynyt tänne rakentamisen puolelta samaan tapaan kuin minäkin.

Työelämän mottosi

Aina voi vähän parantaa (joskus hyvin rasittava motto, mutta toimii pieninä annoksina).

Kiinnostuitko? Katso Väyläviraston avoimet työpaikat ja hae meille!