Hyppää sisältöön

Vt 21 Kolari–Kilpisjärvi -hankkeella Peeran palsasilta otetaan liikenteen käyttöön

Julkaistu 02.05.2018


Liikenneviraston Vt 21 Kolari–Kilpisjärvi -tiehankkeella otetaan liikenteen käyttöön perjantaina 4.5.2018 Peeran palsasilta Enontekiöllä Kilpisjärven eteläpuolella.

Peeran palsasilta sijaitsee Enontekiön kunnassa Kilpisjärven eteläpuolella. Silta on ensimmäinen Suomessa ikiroudan päälle rakennettu silta. Sillan pituus on 92,6 m.

Huhtikuun puolivälissä valettiin Palojoensuun sillan ja Peeran palsasillan kannet.

Enontekiön kunnan alueella on tehty läpi talven kolmen isomman sillan töitä, Äijäjoella, Palojoensuussa ja Peerassa. Äijäjoen silta saatiin liikenteelle jo maaliskuun alussa. Palojoensuun sillan kiertotievaihe jatkuu vielä kesäkauden. Näiden siltojen vesieristys- ja päällystystyöt tehdään kesäkaudella.

Vt 21 Kolari-Kilpisjärvi -hankkeen peruskorjaustyöt jatkuvat kesäkuun alussa 24 kilometrin matkalla Kolarin kunnan puolella välillä Kolari-Muonion kunnan raja. Myös Muonion pohjoispuolella ja Kilpisjärven alueella tehdään kesäkaudella pienempiä viimeistelytöitä.

Vt 21 Kolari–Kilpisjärvi -hankeon yksi erikseen rahoitettava korjausvelkakohde, joka on saanut valtion budjetista 35 miljoonaa euroa. Valtatie 21 on tärkeä elinkeinoelämän yhteys Norjaan. Kaikkien urakkakohteiden arvioidaan valmistuvan vuoden 2018 aikana.

Lisätietoja medialle:
Liikennevirasto, projektipäällikkö Keijo Heikkilä, p. 029 534 3582, [email protected]

Valokuvia: www.flickr.com/photos/liikennevirasto/sets/72157673853220412

Hanke verkossa:
www-sivut: www.liikennevirasto.fi/vt21kolari-kilpisjarvi
Facebook: www.facebook.com/vt21kolarikilpisjarvi
Twitter: @E8Kolari

Vt 21 Kolari–Kilpisjärvi -hankkeessa kunnostetaan valtatietä Kolarin ja Kilpisjärven välisellä osuudella. Tavoitteena on elinkeinoelämän kuljetusten varmuuden ja liikenneturvallisuuden parantaminen. Hankkeessa osin routivaksi muuttunutta rakennetta parannetaan, kapeaa poikkileikkausta levennetään ja siltoja parannetaan. Kolari–Muonio-välillä tie anturoidaan mittauslaitteilla, ja jatkossa tie soveltuu liikenteen automatisaation ja automaattiajamisen testausalueeksi. Hankkeen ensimmäiset urakat käynnistyivät huhtikuussa 2017, ja kaikkien urakkakohteiden arvioidaan valmistuvan vuoden 2018 aikana.

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta