Hyppää sisältöön

Suurin osa Kehä I:n urakasta on nyt tehty – näin käytät kolmea kaistaa oikein

Julkaistu 15.12.2016

Kehä I:n mittava perusparannus Espoon rajalta Vihdintielle ja Hämeenlinnanväylän kohdalla on edistynyt suunniteltua aikataulua nopeammin. Kaikki kolme kaistaa idän ja lännen suuntaan palautetaan liikenteen käyttöön jouluun mennessä.

- Kehä I:n perusparannushankkeen urakasta noin 90 prosenttia on nyt tehty. Urakoitsija Graniittirakennus Kallio ansaitsee kiitoksen siitä, että se on pystynyt toteuttamaan työt paljon ennakoitua nopeammin. Liikenneviraston ja Helsingin kaupungin ennakoimasta aikataulusta ollaan noin puoli vuotta etuajassa, kertoo tyytyväinen projektipäällikkö Jarmo Nirhamo Liikennevirastosta.

Ruuhkahaitatkin ovat olleet odotettua pienemmät. Pahiten on ruuhkautunut itäänpäin menevä iltapäiväliikenne, joka on ollut ongelmallisin ajosuunta jo ennen työmaata.

Autoilijan kannattaa käyttää kaistoja tehokkaasti

- Vaikka Kehä I on virallisesti maantie, se mielletään usein virheellisesti moottoritieksi, jolloin vasemman kaistan käyttöä vältetään turhaan ”ohituskaistana”. Paras tapa on kuitenkin käyttää kaistoja tasaisesti. Kehä I:llä suoraan etenevien kannattaa jättää oikea kaista liittyvälle ja poistuvalle liikenteelle. Näin liikenne on sujuvampaa ja väylälle mahtuu enemmän liikennettä, neuvoo liikennekeskuspäällikkö Mika Jaatinen Liikennevirastosta.

Siltatyöt jatkuvat keväällä

Työmaa Espoon rajalta Vihdintielle ja Hämeenlinnanväylän kohdalla rauhoittuu nyt talven ajaksi. Kuivatus- ja ympäristötöitä jatketaan kuitenkin väylien sivuissa niin pitkään kuin säät sallivat. Töistä voi aiheutua väliaikaista haittaa kevyen liikenteen kulkijoille.

Urakka jatkuu kevään etenemisestä riippuen maaliskuun loppupuolella, jolloin vuorossa ovat Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän ylittävien itäsuunnan siltojen peruskorjaukset. Työt eivät aiheuta mittavia reittimuutoksia, vaan ne voidaan tehdä yksittäisten kaistojen sulkemisella. Käytännössä Kehä I:llä on tuolloin kaksi kaistaa jatkuvasti käytössä. Tavoitteena on saada työt tehtyä kesäkuun loppuun mennessä. Lisäksi valmistumista odottaa ensi kesään uusi kevyen liikenteen silta Vihdintien yli.

TAUSTA
Kehä I:n uusin perusparannus käynnistyi maaliskuun puolivälissä. Syksyyn 2017 kestävässä hankkeessa jatketaan kolmansia kaistoja Vallikalliosta Vihdintielle, uusitaan tai levennetään Hämeenlinnanväylän pohjoiseen menevät rampit, korjataan Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän ylittävät risteyssillat sekä rakennetaan uusi ylikulkusilta jalankulkijoille ja pyöräilijöille Vihdintien yli. Lisäksi mm. korotetaan meluesteitä ja parannetaan bussipysäkkijärjestelyitä. Työmaa-aluetta ei oikein pääse kiertämään, joten ratkaisevin apu on vaihtaa kulkemisajankohta aamu- ja iltaruuhkan ulkopuolelle. Kimppakyytien suosiminen auttaa, samoin kuin autoilun vaihtaminen julkisiin kulkuneuvoihin.

Lisätietoja: www.liikennevirasto.fi/keha1, Facebook: /kehaykkonen
Projektijohto: Liikennevirasto - Jarmo Nirhamo p. 0295 343596, [email protected]
Tiedotetilaukset ja hanketta koskevat kysymykset: [email protected]
Ajankohtaiset liikennejärjestelyt/ WhatsApp: p. 045 8994412
Työmaapuhelin: 050 308 2156 (Graniittirakennus Kallio Oy)

Liitteet

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta