Hyppää sisältöön

Luumäki-Imatra-ratahanke: Mitä mittaaminen tarkoittaa ratamaailmassa?

Julkaistu 4.12.2020

Radan kunnon jatkuva varmistaminen on iso ja tärkeä osa rautatieverkon ylläpitoa. Junaratoja mitataan monta kertaa vuodessa, mutta mitä mittaaminen käytännössä tarkoittaa?

Kevät ja alkukesä on kiireistä aikaa Emmalle ja Ellille. Kuva on otettu 2017, ja siksi Emma-vaunun kyljessä lukee vielä Swecoksi yrityskauppojen myötä muuttunut VR Track.

Tarkemmin sanottuna radan mittaaminen on koneellista radantarkastustoimintaa. Väyläviraston kunnossapitoyksikkö vastaa tarkastustoiminnan hankinnasta ja käytännön työt tekevät alihankkijat. Tällä hetkellä mittaaminen on Sweco Infra & Railin kahden tutkimusvaunun ja Swecon alihankkijan Ratanomin mittausinsinöörien käsissä.

Tarkastustoiminnan hankinnasta vastaava Heikki Virtanen Väylävirastosta kertoo, että tarkastuksissa toki halutaan löytää mahdolliset viat ja ongelmakohdat, mutta yhtä tärkeää on varmistaa töiden laatu:

- Emme vain niin sanotusti etsi virheitä, vaan seuraamme radan kunnon kehitystä. Mittaaminen tuottaa rakennushankkeille tärkeää tietoa, ihan jo takuuaikaakin ajatellen. Lisäksi kerätystä aineistosta on hyötyä uusien hankkeiden suunnittelijoille. Kaiken takana on halu huolehtia liikenneturvallisuudesta ja radan käytettävyydestä huolehtimalla radan kunnosta, Heikki kertoo.

Ahkerat naiset raiteilla: Emma ja Elli

Ratojen kunnon tarkastuksessa käytetään kahta erilaista vaunua, Emmaa ja Elliä. Emma – viralliselta nimeltään EM120-mittausvaunu – kulkee raiteilla itsestään jopa 120 kilometrin tuntivauhdilla. Elli (A16-vaunu) puolestaan on sähköradan mittausvaunu, joka tarvitsee junan vetoavuksi.

- Mittaaminen tarjoaa tietoa muun muassa radan geometriasta, ajolangan asemasta ja kiskojen kunnosta, Heikki selittää.

Suomen radat on ratateknisissä ohjeissa jaettu eri kunnossapitotasoluokkiin, joilla on kullakin oma tarkastustiheytensä. Esimerkiksi luokkaan 1AA kuuluvat raiteet mitataan tarkastusvaunulla joka toinen kuukausi ja yhtä usein liikkuvasta kalustosta. Lisäksi raiteet käydään läpi kävelytarkastuksina 2-3 kertaa vuodessa. 

- Pääraiteiden mittausväli saa maksimissaan olla 90 vuorokautta. Tätä pidemmäksi mittausväli ei saa venyä, tai muuten rataosuuden liikennöintinopeutta tulee alentaa, Heikki kertoo.

Mittaustoimenpiteeseen osallistuu vastuuhenkilöt niin rataisännöinnistä kuin kunnossapidosta. Mittausajo tuottaa virhelistoja reaaliaikaisesti. Jos tarkastuksessa ilmenee akuuttia korjattavaa, hälytetään kunnossapitäjä heti paikalle. Ja jos virhe ylittää suurimman virheen raja-arvot, liikennöinti keskeytetään. Kunnossapidon työsuunnittelussa sitten huomioidaan loput korjauskohteet, kuten esimerkiksi radantukemiskoneella hoidettavat töitä.

 


Juttu on julkaistu osana Luumäki-Imatra-ratahankkeen uutiskirjettä. Liity kirjeen postituslistalle klikkaamalla tästä.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta