Hyppää sisältöön

Lisäraiteen maanrakennustyöt käyntiin Järvenpään alueella

Julkaistu 23.05.2017

Järvenpään alueelle rakennettavan lisäraiteen maanrakennustyöt käynnistyvät kuun lopussa Ainolan ja Purolan välillä. Kesäkuussa rakentaminen alkaa myös Järvenpään asema-alueella, mikä tuo muutoksia junamatkustajien kulkureitteihin.

Maanrakennustyöt näkyvät Ainolan ja Purolan välisellä osuudella toukokuun lopusta eteenpäin, jolloin radan vieressä tehdään maanleikkaus- ja pengerrystöitä.

Kesäkuussa alkaa tukiseinien teräsponttien sekä teräsbetonipaalujen lyöntityö, joka jatkuu syyskuun loppuun ja keskittyy Myllytien ja Siltakadun välille. Sekä tukiseinien että betonipaalujen lyönti on äänekästä, joten siitä aiheutuu ympäristöön melua. Lisäksi raskas liikenne työmaan lähellä lisääntyy.

– Olemme pyrkineet minimoimaan meluhaitat suunnittelemalla ja järjestämällä työt niin, että paalutukset voidaan tehdä pääosin päiväsaikaan. Tämän mahdollistaa se, että läntisin raide on pois junaliikenteen käytöstä juhannuksesta lokakuulle. Näin pääsemme työskentelemään tehokkaasti päivisin. Töistä aiheutuu kuitenkin väistämättä melua, mitä pahoittelemme, projektinjohtaja Juha Kansonen Liikennevirastosta kertoo.

Suunnittelua ja järjestelyjä on tehty myös yhteistyössä Järvenpään kaupungin Perhelän hankkeen kanssa rakennustöiden yhteensovittamiseksi.

Tällä hetkellä jo käynnissä olevat siltatyöt jatkuvat Järvenpäässä vielä useassa paikassa: lisäraiteen rakentaminen vaatii seitsemän sillan leventämistä, mitkä työt valmistuvat tämän vuoden aikana.

Järvenpään asema-alueella rakennustöitä kesäkuusta eteenpäin

Järvenpään aseman kohdalla rakennustyöt alkavat kesäkuussa. Asemalla jatketaan alikulkukäytäviä sekä rakennetaan uusi laituri, laiturikatos, bussiterminaali ja liityntäpysäköintipaikkoja.

– Rakennustyöt aiheuttavat tulevana kesänä muutoksia Järvenpään aseman kulkuyhteyksiin ja -reitteihin, sillä raide 1 on pois käytöstä sekä Järvenpään että Saunakallion asemalla kesäkuun puolesta välistä lokakuulle. Tänä aikana matkustajat ohjataan Helsingin suuntaan kulkeviin juniin raiteelta 2. Muutoksista tiedotetaan tarkemmin vielä erikseen lähempänä niiden voimaan astumista, Kansonen kertoo.

Uusi raide otetaan käyttöön vuoden 2018 syksyllä. Kaikkiaan rakentaminen viimeistelytöineen saadaan valmiiksi Järvenpään alueella kesän 2019 aikana.

Helsinki-Riihimäki-hanke käynnissä vuoteen 2020 asti

Järvenpään alueella tehtävät työt ovat osa vuoteen 2020 jatkuvaa Helsinki-Riihimäki-hanketta. Hankkeessa Keravalle rakennetaan uusi raideyhteys palvelemaan paremmin Vuosaaren suuntaan kulkevia tavarajunia.  Ainola-Purola-välille rakennetaan pääradan länsipuolelle lisäraide, joka on tarkoitettu Saunakalliossa, Järvenpään asemalla ja Ainolassa pysähtyville taajamajunille. Lisäksi Riihimäen ratapihalla tehdään muun muassa muutoksia vaihdeyhteyksiin ja korotetaan laitureita.

Toimenpiteillä parannetaan Suomen vilkkaimman rataosan välityskykyä. Samalla rataosuuden häiriöherkkyys vähenee merkittävästi ja sen kapasiteetti kasvaa, mikä tuo joustoa liikennöintiin sekä mahdollistaa junaliikenteen täsmällisyyden parantumisen.

Lisätietoja

projektinjohtaja Juha Kansonen, puh. 0295 34 3633, juha.kansonen(at)liikennevirasto.fi

projektipäällikkö Riitta Parviainen, puh. 0295 34 3034, riitta.parviainen(at)liikennevirasto.fi

Helsinki–Riihimäki-hankkeessa parannetaan Suomen vilkkaimmin liikennöidyn rataosuuden, pääradan välityskykyä. Hanke toteutetaan kahdessa vaiheessa, joista ensimmäinen on käynnissä vuosina 2016–2020. Lisätietoa: http://www.liikennevirasto.fi/helsinki-riihimaki

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta