Hyppää sisältöön

Kupittaa–Turku-ratahanke: Turvalliset terveiset siltatyömaalta

Julkaistu 4.5.2023

Aurajoella siltoja rakennettiin talvella lumisateessa ja jääkylmän veden päällä. Työmaan turvallisuus luodaan joka päivä yhdessä vuodenajasta riippumatta. Tässä Kupittaa–Turku-ratahankkeen artikkelissa seuraamme turvallisuuskoordinaattori Rebekka Ojalan päivää Aurajoen varrella. 

On kuulas pakkasaamu Raunistulassa. Kupittaa–Turku-ratahankkeen työmaalta kuuluu sirkkelien ja porakoneiden kilkettä, kun Aurajoen ratasillan sekä Raunistulan jalankulun ja pyöräilyn sillan työsiltoja rakennetaan. 

Turvallisuuskoordinaattori Rebekka Ojala Swecolta on valmis aamun kierrokseen. Työmaan turvallisuutta tarkkailevat tänään myös valvoja Pauli Tuusa VSS Infrasta ja Jari Niiranen GRK:lta. 

työmaahenkilöitä, turvavaatteet, kypärät

Valvoja Pauli Tuusa (vas.), työmaainsinööri Jari Niiranen ja turvallisuuskoordinaattori Rebekka Ojala pohtivat aamuvarhaisella, kuinka työmaan kulkureittejä voisi parantaa. 

Toimistolla Ojala kertoo olevansa aina puhelimen päässä ja valmiina reagoimaan tarpeen vaatiessa. Kunkin urakan työmaalla hän vierailee noin joka toinen viikko. 

”Turvallisuuskatselmuksella seuraan työturvallisuutta, työmaan olosuhteita, toimintatapoja, kalustoa ja työturvallisuutta. Jotta rakennuskohteet edistyvät ja työ tuo tekijöilleen terveyttä, työmaan turvallisuuden on oltava ykkösasia”, Ojala kuvailee. 

Työmaan turvallisuus vaikuttaa paitsi rakentajiin myös ympäristössä kulkeviin ihmisiin. Kupittaa–Turku-ratahankkeessa uusia siltoja ja kaksoisraidetta rakennetaan kaupungin ytimessä, ja siksi työmaan turvallisuus vaikuttaa välillisesti tuhansiin ihmisiin. 

Kulmahiomakoneen käytöstä kuuluu sen verran melua, että kuulosuojainten pukeminen on paikallaan. 

Talvi haastaa työsiltojen rakentamista 

Siltatyömaalla työsiltoja rakennetaan aamuvarhaisella haastavissa olosuhteissa. Pakkasella ihmisen elimistö hidastaa toimintojaan: motoriikka heikkenee ja lihasvoima vähenee. Aurajoella rakentajat tekevät paalutuksia ja porauksia jääkylmän virran päällä. 

”Jos joku putoaisi lautalta veteen, pahimmillaan sen huomaamisessa voisi kestää muutamakin minuutti. Siksi lauttatyöskentelyä ei suoriteta ikinä yksin, vaan muut työryhmän tekijät ovat aina tietoisia kaikista työvaiheista”, Ojala sanoo. 

Oikeanlaiset varusteet ovat turvallisen rakentamisen A ja O. Työtä tekevällä pitää olla yllään kypärä, suojalasit, huomioliivi sekä turvakengät. Tarkastajat kirjaavat ylös, että varusteet ovat niin lauttatyötä tekevillä kuin hitsaajillakin kunnossa. 

Jää on tehnyt Aurajokivarren kulkureitit liukkaiksi, ja työmaa saa tarkastajilta kiitosta oikeanlaisten varusteiden lisäksi myös reittien hiekoittamisesta. Kaasupullot ja roskakorit on nostettu oikeaoppisesti pystyyn, ja valaistuksen ansiosta työmaalla voidaan ahkeroida kohtuullisessa lumipyryssä ja sumussa. 

Varusteet ja varautuminen kohdillaan

Työmaavierailun lopussa pakkanen on hellittänyt jo muutaman asteen. Radan viereisellä urakan varastoalueella on puupalkkeja ja muuta työmaan materiaalia. Työkoneiden keskellä on nähty liikkuvan muitakin kuin urakan ammattilaisia, mikä ei ole turvallista. Ojala aikoo ehdottaa alueen merkitsemistä hankkeen työmaa-alueeksi, jotta niin ohikulkijat kuin työmaan ammattilaisetkin tietävät, mistä kulkea. 

Aamun turvallisuuskatselmuksesta jää seuraajille myönteinen yleiskuva. Tänään Ojalan mukaan kiitosta saa erityisesti nopea reagointi työmaareiteille sataneeseen lumeen. Lounaan jälkeen turvallisuuskoordinaattori laatii työmaakäynnistä raportin, josta urakoitsija saa tiedon päivän onnistumisista ja kehityskohteista myös kirjallisesti.    

”Parasta turvallisuuskoordinaattorin työssä on, kun urakoitsija antaa hyvää palautetta ohjeistani ja oppii niistä jotakin uutta. Silloin tiedän, että olen onnistunut välittämään tietoa ja parantamaan työmaan turvallisuutta. Opin jokaisella työmaakäynnillä myös itse uutta työn suorittamisesta”, Ojala iloitsee. 

Keväällä ja kesällä Turun keskusta-alueella alkaa useita urakoita, kun esimerkiksi Turun henkilöratapihalla rakennetaan uusia raiteita, vaihteita ja henkilölaitureita ja Iso-Heikkilässä louhitaan. Niidenkin turvallisuudesta pidetään huolta. Kaikkea hankkeen tekemistä kantaa sama periaate: turvallinen työmaa tehdään yhdessä, päivä ja urakka kerrallaan.

Radan viereistä aluetta käytetään urakan varastoalueena. Alue olisi hyvä merkitä työmaa-alueeksi. 

Seuraa hanketta: 

https://vayla.fi/kupittaa-turku-ratahanke

www.facebook.com/KupittaaTurkuratahanke

 

 

Kupittaa–Turku-ratahankeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen. Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat. Hankkeen työt ajoittuvat vuosille 2021–2026. Hanke on saanut tukea Euroopan unionilta sekä suunnitteluun että rakentamiseen.