Kuopion ratapihan matkustajatunnelin ja matkatavaratunnelin alkuperäiset suunnitelmat ovat vuodelta 1932. Laiturikatoksen ja tunnelien suojarakennusten suunnitelmat ovat vuoden 1933 lopulta. Käynnissä olevan Kuopion ratapiha -hankkeen yhtenä tavoitteena on parantaa henkilöliikenteen ratapihaa kunnostamalla matkustajatunneli, laiturit ja raiteet sekä rakentamalla hissit.
Kysyimme hankkeen arkkitehdilta, millaisia erityispiirteitä vanhan asemarakennuksen entisöintiin ja modernisointiin liittyy. Olennainen erityisyys hankkeessa on se, että osa asematunnelista, laiturikatoksista ja rakennuksista on suojeltuja ja Museoviraston valvonnassa. Tämä asettaa joitakin reunaehtoja suunnitteluun. Arkkitehdin työhön tämä tuo yhtäältä rajoituksia mutta toisaalta työ myös helpottuu, kun monien valintojen ja vaihtoehtojen kirjo kaventuu.
Työ alkoi korjausseloste-esityksen laatimisella Museovirastoa varten. Korjausselosteessa esitetään urakkaan sisältyviä toimenpiteitä ja erilaisia vaatimuksia. Sen pohjalta käytiin neuvottelut, joiden myötä selosteeseen tehtiin täydennyksiä. Lopulta saatiin myönteinen lausunto ja päästiin hakemaan rakennuslupaa.
Sitten oli aika aloittaa suunnittelutyö. Yksi selkeimmistä tavoitteista oli lisätä uudet hissit asemarakennuksesta junalaitureille. Arkkitehti suunnitteli hissin paikan jo ennen Museoviraston kanssa käytyä keskustelua, jolloin sijainti hyväksytettiin. Arkkitehdin mukaan hissin lisääminen ei suinkaan ollut hankalin haaste suunnittelussa: uusi hissi itseasiassa sujahti luontevasti suunnitelmiin. Hissi on suunniteltu integroiduksi olemassa olevien rakenteiden sisään.
Museoviraston hyväksyntää vaativat myös suojeltuun katosrakennukseen liittyvät muutokset. Julkisivuun tehdään uudet oviaukot ja tunnelin alkuperäiseen seinään puhkaistiin reitti hissille.