Hyppää sisältöön

Historia ja nykyaika sulautuvat yhteen asemarakennusten entisöinnissä

Julkaistu 10.3.2023

Aloitamme Kuopion ratapihan kulisseissa -juttusarjan, jonka myötä pääset kurkistamaan, mitä kaikkea tämä perinteikäs ratapiha pitää sisällään ja mitä uutta siellä tapahtuu. Ensimmäinen juttumme käsittelee sitä, miten jo 1930-luvulta peräisin olevia suojeltuja rakenteita uudistetaan. Tiesitkö, että arkkitehdin työnkuvaan kuuluu myös salapoliisin tehtävät?

Kuopion ratapihan matkustajatunnelin ja matkatavaratunnelin alkuperäiset suunnitelmat ovat vuodelta 1932. Laiturikatoksen ja tunnelien suojarakennusten suunnitelmat ovat vuoden 1933 lopulta. Käynnissä olevan Kuopion ratapiha -hankkeen yhtenä tavoitteena on parantaa henkilöliikenteen ratapihaa kunnostamalla matkustajatunneli, laiturit ja raiteet sekä rakentamalla hissit.  

Kysyimme hankkeen arkkitehdilta, millaisia erityispiirteitä vanhan asemarakennuksen entisöintiin ja modernisointiin liittyy. Olennainen erityisyys hankkeessa on se, että osa asematunnelista, laiturikatoksista ja rakennuksista on suojeltuja ja Museoviraston valvonnassa. Tämä asettaa joitakin reunaehtoja suunnitteluun. Arkkitehdin työhön tämä tuo yhtäältä rajoituksia mutta toisaalta työ myös helpottuu, kun monien valintojen ja vaihtoehtojen kirjo kaventuu. 

Työ alkoi korjausseloste-esityksen laatimisella Museovirastoa varten. Korjausselosteessa esitetään urakkaan sisältyviä toimenpiteitä ja erilaisia vaatimuksia. Sen pohjalta käytiin neuvottelut, joiden myötä selosteeseen tehtiin täydennyksiä. Lopulta saatiin myönteinen lausunto ja päästiin hakemaan rakennuslupaa. 

Sitten oli aika aloittaa suunnittelutyö. Yksi selkeimmistä tavoitteista oli lisätä uudet hissit asemarakennuksesta junalaitureille. Arkkitehti suunnitteli hissin paikan jo ennen Museoviraston kanssa käytyä keskustelua, jolloin sijainti hyväksytettiin. Arkkitehdin mukaan hissin lisääminen ei suinkaan ollut hankalin haaste suunnittelussa: uusi hissi itseasiassa sujahti luontevasti suunnitelmiin. Hissi on suunniteltu integroiduksi olemassa olevien rakenteiden sisään. 

Museoviraston hyväksyntää vaativat myös suojeltuun katosrakennukseen liittyvät muutokset. Julkisivuun tehdään uudet oviaukot ja tunnelin alkuperäiseen seinään puhkaistiin reitti hissille.

Mustavalkoisessa valokuvassa näkyy Kuopion aseman odotushalli, jonka sisäkatto on maalattu kiiltävän mustalla maalilla.

Arkkitehti toimii myös salapoliisina

Tiesitkö, että asemarakennus ei ollut alun perin sen värinen, kuin me sen olemme pitkään tunteneet, eli vaalean harmahtava? Ikoninen vaaleanharmaa sävy on pukenut Kuopion maamerkkiä pitkään – jo 1960-luvulta saakka. Vaalea väri säilytetään myös nyt käynnissä olevassa hankkeessa, sillä se on vakiinnuttanut paikkansa matkustajien ja kaupunkilaisten mielissä. Rakennus oli kuitenkin alun perin ruskea. Arkkitehti toteaakin, että alkuperäisen värin palauttaminen olisi sen verran suuri shokki kaupunkilaisille, että on luontevinta pitää pinta tutussa vaaleassa sävyssä.

Aivan kaikkea ei siis palauteta 1930-luvun tyylin mukaiseksi. Museovirasto on määrännyt kuitenkin, että tietyt rakennukset entisöidään. Selvää oli, että esimerkiksi kaikkein vanhin tunneliosa palautetaan 1930-luvun asuunsa. Siihen kuuluvat muun muassa seinäpinnat, katon sisäpinta sekä valaistus. 

Arkkitehti saa tehdä jonkin verran salapoliisityötä selvittäessään, mitkä ovat olleet pintojen alkuperäiset ja materiaalit ja värisävyt. Tärkeitä johtolankoja tässä työssä ovat vanhat valokuvat. Oheinen kuva on tästä hyvä esimerkki. Valokuva on hankittu Kuopion museolta tarkentamaan kokonaiskuvaa, sillä alkuperäisestä väristä oltiin saatu tietoa muista lähteistä, kuten rakennushistoriaselvityksestä. Aseman odotushallin sisäkaton sävy on ollut totaalisen musta, ja sellaiseksi se myös nyt palautetaan. Maalipinnasta tulee myös yhtä kiiltävä, kuin ennen vanhaan. Arkkitehdin päätelmien mukaan tummalla värivalinnalla ja kiillolla on aikoinaan luultavasti tavoiteltu tilan korkeutta lisäävää vaikutusta. Museovirastokin pyysi katon alkuperäinen värin palauttamista. 

Seinälaattojen värisävy löytyi yhä paikoillaan olevista keraamisista laatoista. Nykyaikaisten laattojen sävyt voivat luonnollisesti hieman poiketa vanhoista, mutta tarkoitus on etsiä lähes täydellinen osuma. Valaistuksenkin kanssa on luovittava sen verran, että löydetään valaisimet, jotka vastaavat mahdollisimman hyvin entisiä. 

Tällaisen hankkeen suunnitteluvaiheeseen kuuluu yksistään jo iso joukko eri osapuolia ja monenlaista osaamista. Mukana on ollut rakennesuunnittelua, akustiikkasuunnittelua, sähkösuunnittelua ja ilmanvaihtosuunnittelua. Lisäksi on erikseen opaste- ja informaatiojärjestelmän, kaiutinjärjestelmien ja kamerajärjestelmien suunnittelu. Arkkitehdin suunnittelutyö rajoittui vain asemalle, asematunneleihin ja katoksiin. 

Asemanseutua on kehitetty vuodesta 2012 lähtien

Kuopion asemanseutuun kuuluvat linja-autoasema, rautatieasema sekä rata-alue. Asemanseudun kehittäminen on yksi keskeinen seudullinen kärkihanke, jota on toteutettu vuodesta 2012 lähtien. Matkustajien ja muiden alueella liikkuvien ihmisten kulkemista helpottava osittain katettu jalankulkuyhteys avattiin tammikuun lopussa. Asematunnelin saneeraus valmistuu myös tämän vuoden aikana.

Kuopion kaupunki on rakentanut alueelle liikenneinfraa ja Lapti on toteuttanut Matkakeskuksen alueen talonrakennuskokonaisuuden ja uuden jalankulkuyhteyden. Väyläviraston ja kaupungin yhteishankkeena on toteutettu matkustajatunnelin oikaisu ja yhteistyössä Väyläviraston, kaupungin ja Laptin kanssa koko alueen informaatiojärjestelmä. Väyläviraston hankkeena on nyt käynnissä henkilöratapihan saneeraus ja Puijonkadun ratasillan rakennustyöt.

Väyläviraston henkilöratapihan saneeraus jatkuu edelleen ja valmistuu marraskuussa 2023. Rakennusurakkaan kuuluvat esteettömien kulkureittien rakentaminen laitureille ja junaan. Hissit ja korotetut laiturit mahdollistavat tämän. Hankkeeseen kuuluvat myös uudet opasteet kuten näkövammaisten tuntoon perustuvat lattiamerkinnät. Työt jatkuvat tavararatapihan osalta vielä vuonna 2024.

Lue lisää Kuopion ratapiha -hankkeesta


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta