Hyppää sisältöön

Vt 4 Hartola–Oravakivensalmi: Työmaapäällikkö Antti Solismaa pitää rakentamisen reitillään

Julkaistu 28.2.2023

Vt 4 Hartola–Oravakivensalmen hankkeen työt ovat edenneet mallikkaasti kohti tulevana syksynä koittavaa tien valmistumista. Työt eivät kuitenkaan etene itsestään, vaan turvallisemman ja sujuvamman tien parissa ahertaa iso joukko rautaisia ammattilaisia. Hankkeessa pääurakoitsijana toimivan GRK Suomi Oy:n työmaapäällikkö Antti Solismaa luotsaa työmaan toimintaa siten, että rakentaminen etenee suunnitelmien mukaan.

”Vastuullani on hallita rakentamisen kokonaiskuvaa. Huolehdin muun muassa aikataulutuksesta sekä resursseihin ja turvallisuuteen liittyvistä asioista. Varmistan, että edistämme töitä mahdollisimman sujuvasti”, Solismaa kertoo.

Työmaapäällikön työpäivät vierähtävät pääasiasssa hankkeen toimistolla, lähellä itse työmaata. Työmaalla käyminen ja töiden seuraaminen omin silmin on tärkeää, vaikka monet Solismaan tehtävistä hoituvatkin suurelta osin tietokoneen ääressä.

”Työmaalla tulee kiinnitettyä huomiota sellaisiinkin yksityiskohtiin, joita ei ole mahdollista nähdä pelkästään oman työpöydän takaa”, huomauttaa Solismaa.
 

Antti talvisissa maisemissa hankealueella. Työmaata on tärkeää käydä valvomassa myös talvella, vaikka suuri osa hankkeen töistä on tauolla lumen vuoksi. 

Yhteistyötä ja uuden ideointia

Vaihtelevuus ja monipuoliset mahdollisuudet ovat Solismaan mukaan työn parhaita puolia. Jokainen projekti on omanlaisensa, sillä kahta samanlaista työmaata tuskin tulee vastaan. 

”Pidän siitä, että saman sorvin ääressä ei tule istuttua 20 vuotta, vaan projektit ja maisemat vaihtuvat säännöllisin väliajoin”, kertoo Solismaa.

Lisäksi Solismaata innostaa etenkin se, että työssä pääsee ideoimaan uutta. Toimivien ja onnistuneiden ratkaisujen kehittäminen on Solismaalle erityisen palkitsevaa.

”Olemme tässäkin hankkeessa pyrkineet innovoimaan uusia toimintatapoja, ettei vaan kangistuta vanhaan ja tehdä siten, miten aina ennenkin on tehty. Luonteeni on hieman sellainen, että koko ajan mietin, miten eri asioita voisi tehdä toisin ja paremmin,” pohtii Solismaa.

Kultaa on myös yhteistyökyky, kun projektit vaihtuvat ja rakentamisessa on mukana paljon erilaisia ammattilaisia.

”Ihmissuhdetaidot ovat tässä työssä erityisen tärkeitä. Kaikkien kanssa pitää tulla toimeen, jotta yhteispeli saadaan toimimaan”, Solismaa painottaa.

Rakentaminen jatkuu omassa pihapiirissä

Muutama vuosi sitten rakennus- ja yhdyskuntatekniikan insinööriksi valmistuneelle Solismaalle Hartola–Oravakivensalmen hanke on uran ensimmäinen väylähanke. Aikaisempaa kokemusta on ehtinyt karttua urakoitsijapuolelta esimerkiksi Espoon ja Tampereen kaupungeille toteutetuista katuprojekteista.

”Tässä hankkeessa on mukana monia vanhempia konkareita, joilta olen saanut tarpeen vaatiessa tukea ja neuvoja. Heiltä olen myös oppinut paljon”, sanoo Solismaa.

Erityisesti Solismaata on yllättänyt työmaan omavaraisuus. Omalta hankealueelta on saatu jalostettua työmaan käyttöön niin soraa, mursketta kuin hiekkaakin. Tämä on keventänyt hankkeen ympäristövaikutuksia sekä rakentamiskustannuksia etenkin, kun kuljetusmatkat ovat pysyneet lyhyinä.

Vaikka Hartola–Oravakivensalmen hankkeen työt uinuvat pääasiassa vielä hetken talvitauolla ennen lumien sulamista, Solismaa ei lepää laakereillaan – vapaa-aikakin kuluu rakennushommissa.

”Rakennan omaa taloa, joten siinä saa kyllä ajan hyvin kulumaan. Loppusuora onneksi häämöttää, toivottavasti keväällä päästään asumaan valmiissa kodissa”, Solismaa hymyilee.
 


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta