Hyppää sisältöön

Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen-hanke: korkealla työskentelyssä tarkkuus ja turvallisuus on ykkösasia

Julkaistu 24.8.2023

Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen rakennustyöt kohoavat paikoin monen kymmenen metrin korkeuteen: siltojen kannet rakentuvat noin 20 metrin korkeudelle ja Kirjalansalmen sillan pylonit nousevat peräti 80 metriin. Korkealla työskenneltäessä tulee kiinnittää erityistä huomiota turvallisuuteen sekä putoamissuojaukseen.

”Jokaisesta työvaiheesta tehdään erikseen omat yksityiskohtaiset turvallisuus ja laatusuunnitelmat. Yli kahden metrin korkeudessa tulee aina olla suojaus, joka estää työtasolta tavaroiden tippumisen. Lisäksi hankkeen työntekijöiden turvallisuus taataan kaiteella tai valjailla. Putoamissuojaus on työnteossa aina ensisijainen asia”, korostaa Kreaten tuotantopäällikkö Tero Haaramäki.

Töitä sääolosuhteita silmällä pitäen

Kuluneen kesän aikana hankkeessa on rakennettu Kirjalansalmen tulosillan pilareita, jotka nousevat pilareista riippuen noin 10–15 metrin korkeuteen merenpinnasta. Talven aikana puolestaan nostetaan  painavia teräspalkkeja noin 13–15 metriin.

Hessundinsalmen sillan työmaalla on kesän mittaan rakennettu betoniniveliä pilareihin ja toisen betoninivelen valmistumisen myötä rakennettu pilareita. Lisäksi Hessundinsalmen sillan työmaalla on rakennettu sillan kannen telinettä.

Rakentaminen meren läheisyydessä asettaa työlle omat haasteensa. Kulkureittien tulee olla turvallisia sekä veneilijöille että rakentajille, ja rakennustelineet tulee olla mitoitettu siten, että ne kestävät työnteosta aiheutuvat kuormat. Myös alueen sääolosuhteita seurataan tarkasti.

”Teräspalkkeja nostetaan työsillan päällä olevien nostokorien sekä nosturin avulla. Meren läheisyydessä on usein melko tuuliset olosuhteet ja siksi tuulen voimakkuutta nostotöissä seurataan huolellisesti, jotta nostettava kappale ei ryhdy heilumaan vaarallisesti. Sallittu tuulen nopeus arvioidaan aina työvaihe- ja tapauskohtaisesti”, Haaramäki kertoo.

Pilarit, joiden ympärillä on rakennustelineitä.

Kirjalansalmen tulosillan pilareiden muotit ovat rakentuneet kesän aikana.

Pylonien rakentaminen on haastava ja harvinainen työvaihe

Kirjalansalmen sillan pylonien pystyttäminen on erityinen työvaihe, sillä pylonit nousevat poikkeuksellisen korkealle yli 80 metriin. Pyloni eli kannatinpylväs on pystysuuntainen ja pilarimainen rakenne, johon tukeutuvat sillan kantta kannattelevat vinoköydet.

”Pyloneita rakennetaan neljän metrin pätkissä siten, että muottia nostetaan nosturilla ylöspäin ja valetaan yhteen. Pylonien yläosaan tulevia teräksisiä köysikoteloita nostetaan torninostureilla, mikä tulee olemaan haastava työvaihe, kun työ tapahtuu erityisen korkealla”, Haaramäki selittää.

Pyloneita tehdään Suomessa melko harvoin, joten niiden kohoaminen Kirjalansalmen sillalle on harvinasta herkkua myös hankkeessa mukana oleville. Saaristotien liikenteeseen pyloneiden rakennustyöt eivät vaikuta.

”Pyloneiden kohoaminen on näyttävä rakennusvaihe, jota on varmasti mielenkiintoista seurata. Vaikka työvaihe on haastava, sillä ei ole vaikutusta Saaristotien liikenteeseen – maantieyhteys pidetään sujuvana koko hankkeen ajan”, painottaa Haaramäki.

Työsilta, nostureita sekä puinen ja kehikkomainen kannen teline.

Hessundinsalmen sillan kannen teline nousee valmistuessaan noin 20 metrin korkeuteen.